Chiang Rai - 2 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Chiang Rai - 2 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Chiang Rai - 2

Door: gerardenwill

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

04 Oktober 2011 | Thailand, Chiang Rai

Woensdag 28/9 9 uur: Met onze huisbaas Toony gaan we wat van de omgeving zien. Eerst langs de rivier; vraag me geen naam! We zien aan de overkant een olifanten-centrum, van waaruit tochtjes gemaakt kunnen worden. Een eind verderop is een hangbrug, waarover alleen voetgangers en motorfietsen kunnen. Het water in de rivier staat duidelijk erg hoog. We horen, dat er in Chiang Mai een wolkbreuk is geweest, en een deel van de (nieuwe) stad onder water staat.
De weg die we gaan is niet te berijden met een normale personenwagen. We komen aan in een heuvel-dorp. Geen electriciteit, maar wel zonnepanelen; dus ook schotelantennes voor TV. Ook ligt er blauwe waterleiding, en elk huis heeft een kraan. Waar het water vandaan komt blijft onduidelijk. Verder een aantal zeugen met biggen. Sommige zeugen zitten met een touw aan 1 poot vastgebonden aan een boom; andere lopen vrij rond. Geen systeem in te ontdekken, maar de varkens zelf zullen wel weten onder welke hut ze thuishoren. Zo ook de loslopende hanen, kippen en kuikens.
We mogen bij een weduwe met klein kind in huis kijken. Op de hoogste heuvel van het dorp staat een kerk (ja echt; geen tempel) en een schooltje. We worden uitgenodigd om binnen te komen, 10-15 kinderen van 3-4 jaar. Met de juf samen kunnen ze het hele alfabet opdreunen en ook iets roepen van wan tot twelf. Overigens is me ergens opgevallen (dit schooltje of een ander) dat de vroeger door ons uit het hoofd te leren vermenigvuldigingstafels HIER niet lopen van 1x2=2 t/m 10x2=20, maar t/m 12x2=24. Het dozijn is hier blijkbaar nog steeds erg belangrijk.

We gaan verder en komen langs gecommercialiseerde heetwaterbronnen. Er is zelfs een basin, dat volgens het bijschrift bedoeld is om eieren in te koken. Op het moment van ons passeren echter in gebruik om bamboe-scheuten te koken.
Verder komen we een pitoresk Watje tegen, dat speciaal voor ons van slot gaat. We veinzen meer interesse dan werkelijk aanwezig is.
Toony rijdt een hoge heuvel op en daar komen we oog in oog te staan met een gigantische witte Budha. Waarschijnlijk is deze plek speciaal geschikt voor witte Budha's, want het stikt er hier van.

De laatste attractie (of toch maar 1 T?) is een compleet witte tempel. Over smaak valt natuurlijk wel degelijk te twisten. Naar MIJN mening de meest kitscherige Disney-achtige tempel die er bestaat. Het doet gewoon pijn aan mijn ogen. En hij is nog niet eens helemaal klaar..... Maar ik ben blij dat we hem toch gezien hebben....Als je weet, dat hij bestaat, mag je hem niet missen.

We toeren nog wat door de rijstvelden en zijn om half vier weer terug op honk. Toony moet om 4 uur zijn kinderen van school halen.

Volgende (donder)dag gaan we met de bus van 12 uur 's middags naar Chiang Kong aan de Mekong rivier. Busrit van ca. 2 uur.

• 03 Oktober 2011 - 19:33

Pleun:

Hallloo,

Wat leuk zeg dat jullie naar een schooltje en zo'n dorpje zijn geweest. Heel apart :)
    De foto's zijn wederom weer ERUG mooi!

Kusjes uit Amerika