Kuala Lumpur 15 november, deel 1 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur 15 november, deel 1 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur 15 november, deel 1

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

15 November 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Afgelopen dinsdag op eigen houtje op stap geweest. Edward dropte ons bij het "I love KL City Gide Centre", een informatiecentrum en ook een soort museum. Er staan modellen van gebouwen, er zijn krantenartikelen te zien over belangrijke gebeurtenissen zoals de grote overstroming in 1971 en natuurlijk over de onafhankelijkheid die werd uitgeroepen op 31 augustus, middernacht, 1957. Er staat een hoge vlaggenmast,ongeveer 90 meter, waar indertijd de Britsee vlag werd gestreken en de Maleisische vlag werd gehesen. Singapore maakte tot 1965 nog deel uit van Maleisië.

Er is ook een hele grote maquette van KL, mooi verlicht en prachtig gemaakt. De modelbouwers maken ook artikelen die in de museumwinkel worden verkocht.
Het City Guide Centre ligt bij Datatran Merdeka, het Vrijheidsplein. Vroeger, in de Britse tijd was het een cricketveld, de Selangor Club Padang, kortweg Padang genoemd. Het oude clubgebouw staat er ook nog maar heeft nu een andere functie. Aan de andere kant ligt het
Sultan Abdul Samad gebouw. Oorspronkelijk in gebruik als regeringszetel van de Britten en vernoemd naar de toenmalige sultan van Selangor. Nu is het het Hoge Gerechtshof.
We hebben ook een kijkje genomen in de Cathedraal van St.Mary. Eigenlijk gesloten, hoewel het open moest zijn, maar we mochten toch door de glazen deuren kijken. Het is een Anglicaanse kerk, niet heel groot, en met een mooi interieur.
Geluncht in het Plaza Merdeka, een winkelcentrum onder het plein, een beetje onderkomen omdat het nooit meer in de oude glorie is hersteld na de overstroming van 1971.
De lunch was goed en een meneer gaf ons het advies om veel starfruit te eten, goed voor de bloeddruk!
Toen naar het pleintje waar een moderne klokkentoren staat, een waterorgel en mooie Chinese huizen.
Tegen 18.00 uur met de L(ight) R(ail) T(rain) terug naar Selak Selatan, het station waar Edward ons oppikte.
Elke keer is weer even opnieuw uitvinden hoe het allemaal werkt, vooral de kaartjes kopen. Een Chinese meneer kwam hulp bieden en reisde met ons mee.
's Avonds naar een pub waar ze Belgische bieren op tap hadden, zelfs Leffe en dat smaakte heerlijk!