Kuala Lumpur 15 november, deel 2 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur 15 november, deel 2 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur 15 november, deel 2

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

15 November 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Zo dat was even een onderbreking voor de lunch.
Woensdag was Chee Kong onze chauffeur en reisleider. De eerste stop was bij Istana Negara, het voormalige werkpaleis van de regerende sultan. Maleisië is een federatie van 13 staten. 9 van deze staten hebben een sultan die bij toerbeurt Sultan Agung is, regerend sultan. Feitelijke macht hebben ze niet, het is vergelijkbaar met de koningshuizen in Europa. Ze zijn wel ver verheven boven het "gewone volk" en sommigen gedragen zich ernaar. Een aantal jaren geleden heeft bijvoorbeeld de sultan van Johor zijn caddie dooodgeslagen met een golfclub omdat hij hem niet de goede club aanreikte. Tegenwoordig worden ze berecht als ze een misdaad begaan maar wel achter gesloten deuren.
De huidige sultan agung krijgt ongeveer 80.000 RM per maand plus een percentage van het nationale inkomen. Verder hebben ze natuurlijk hun eigen kapitaal en inkomsten.
Er is een nieuw werkpaleis gebouwd en sinds april is dit oude werkpaleis museum. Een enthousiaste medewerker vertelde heel veel, allemaal in Bahasa en Chee Kong fungeerde als vertaler. We konden van alles vragen en hebben daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Het is een mooi paleis en zelfs de badkamers konden we bekijken.
De volgende stop was bij een grote Chinese tempel die bijzonder is omdat Chinezen daar hun huwelijk kunnen laten registreren.
De lunch was gepland in Little India. Daar was het onmogelijk om te parkeren, dus even verderop geparkeerd en gegeten.
Parkeren is sowieso een grandioos probleem hier. Vaak staan auto's dubbel geparkeerd en als je klem gezet bent toeter je en hoop je dat de chauffeur van de auto die ervoor staat op komt draven.

Donderdag weer op eigen houtje op stap. Nu naar Jalan Petaling, een beroemde winkelstraat in Chinatown. Weinig bijzondere dingen te koop, vooral kleding, speelgoed en horloges. Een horlogeverkoper zag dat ik een "echt" horloge droeg en wilde me er nog een verkopen. "Niet nodig" zei ik, "ik heb er al 5" waarop hij heel gevat antwoordde dat een week 7 dagen heeft!
Daarna hebben een flink stuk gelopen naar het transitstation Hang Tuah waar de LRT kruist met de monorail. Met de monorail, waar Gerard leuk foto's kon maken omdat we (achter glas) net achter de chauffeur zaten, naar het dichtsbijzijnde station bij de KL-Tower.
Op weg naar de toren onze lunch genuttigd, een menuutje van paddestoelensoep, nasi lemak voor mij en een ander soort nasi voor Gerard met een "zwart (eende)ei". Het ei was niet echt zwart maar was bruin, waarschijnlijk gemarineerd in ketjap. De buitenkant was een beetje leerachtig en de dooier nog vloeibaar.

Aan de voet van de KL-tower gaat een shuttlebusje omhoog, de heuvel op. Fijn om dat niet te hoeven te lopen!
In de KL-tower stond een groot aantal monikken in de rij die omhoog wilden; wij niet. We waren al een keertje, jaren geleden, boven en Gerard had niet echt zin om 49 RM (ongeveer 12,50) te betalen om hoogtevrees te hebben en voor mij hoefde het ook niet echt.
Wel nog een kerstcadeautje (tasje) voor Jenni gekocht, ongeveer 1/3 afgedongen en later ook nog maar eentje voor mezelf gehaald. Je bent verslaafd aan tassen of je bent het niet!! Het meisje van de winkel vond het heel amusant.
Nog wat rondgekeken, Gerard foto's gemaakt en ik mensen gekeken en toen met het shuttlebusje, in gezelschap van 5 jongens uit Ibiza, weer omlaag. Teruggelopen naar het monorailstation met onderweg nog een drankje.
Met volle monorailtrein, en de nog vollere LRT weer terug naar Selak Selantan en daar een taxi naar huis genomen.
Edward's huis staat op een bewaakt terrein met slagbomen. De bewakers hadden ons nooit echt gezien omdat we altijd in een auto zaten. Vanuit de taxi gaf ik de man een briefje met het adres en de taxi mocht doorrijden, maar.....een van de bewakers reed wel op een brommertje achter ons aan om te zien waar we naar toe gingen en of het wel in de haak was.

Ashley is net terug uit school. Ze maakt hele lange dagen. 's Morgen om 5.30 op, de schoolbus staat om 6.20 te wachten. School is tot 14.00 uur en elke namiddag zijn er bijlessen vanaf 16.00 of 17.00 uur tot 19.00 uur.
Ook Isaac, die naar een kindergarten gaat heeft 's middags bijlessen. Op de lagere school zitten de 47 slimste kinderen in een klas, dan de volgdende 47 enz. Zaak is dus om in de "topklas" te blijven maar als je resultaten niet goed genoeg zijn zak je dus een klas terug....en dat is heel erg.
Ashley heeft daarnaast ook nog vioolles en zwemles. Druk, druk.
Ashley als oudste zus wordt ook Sze Sze genoemd (oudste zuster),
Mé Mé is jongere/jongste zuster en Tyco is oudste broer en voor Alyson in haar kindertaaltje is het dus Ko Ko of Ka Ka. Edward's moeder, zo hoorden we, vindt dit erg belangrijk, zo erg dat ze het ongepast vindt als Edward's jongere broers Danny of Sean hem Edward noemen.

Dadelijk moeten we klaar staan om naar de opening van een "Food-court" te gaan, een zaak van een van Edward's klanten. Verder moet ik ook een koffer gaan pakken want morgenvroeg vertrekken we met de hele bubs (Christina incluis) naar Penang. Chee Kong en Michelle's zus Vivien gaan ook mee. We komen maandag weer terug.
A.s. woensdagavond vliegen we vanuit KL naar Bangkok en donderochtend om 02.00 uur naar Amsterdam.

Zo nu zijn jullie weer op de hoogte. Gelukkig is er een internetverbinding vandaag, gisteren en eergisteren lukte het niet om verbinding te krijgen.
Nu nog even wat foto's erbij zoeken en daarna blijft het dus stil tot maandag of dinsdag.......
En..Joyce, ik heb assem kandis kunnen kopen, hier heet het asem gelugar of asem keping.

• 15 November 2013 - 09:23

Elly Branje:

Hallo lieve mensen

Wat heerlijk om zo te kunnen reizen. Ik volg het met veel plezier en hoop ook op foto's, want die zie ik niet.
    Nog een paar heel fijne weken en geniet van het mooie weer. De herfst is nu echt ingetreden. Van de week voor het eerst weer moeten krabben!

Liefs Elly

• 15 November 2013 - 14:34

Elly:

Hoi hoi

Foto's bekeken, lag aan instellingen op mijn IPad!
    Geniet er nog even van. Bedankt voor het mailtje.
    Groetjes en liefs Elly