Clearwater, 20 september - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Clearwater, 20 september - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Clearwater, 20 september

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

20 September 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

De locatie Clearwater kent "waarbenjij.nu" niet en we zaten ook niet in Jasper Park Lodge maar in het stadje Jasper. Kennen ze ook niet!!

Het slechte weer heeft ons ingehaald. Toen we gisterenmorgen uit Jasper vertrokken regende het en was de wereld klein. De bergen verborgen in laaghangende bewolking. We hebben geluk gehad dat we de afgelopen dagen alle spectaculaire uitzichten wel hebben kunnen zien.
Gisteren dus vanuit Jasper weggegaan naar Clearwater, eerst een stuk naar het westen en toen weer naar het zuiden.
Volgens onze informatie was het 6 uur rijden, maar we hebben het sneller gedaan en doordat we onze horloges weer 1 uurtje konden terugzetten (Alberta ligt een andere tijdzone dan British Columbia) waren we al vroeg in de middag in Clearwater. Voor Clearwater nog een uitzichtpunt op de rivier waar de zalmtrek te zien is. Er waren er nog een paar, de tijd van de trek is hier eigenlijk voorbij. Op dat moment was regende het even niet en kwam zelfs de zon voorzichtig door.

Vandaag, na een uitgebreid ontbijt in The Old Caboose, in de regen op expeditie naar Wells Gray Provincial Park. Hier geen parkpas nodig! We zijn doorgereden, de laatste 20 km over een onverharde weg, tot aan het eindpunt waar boten te water konden worden gelaten. Onze Hyundai Accent (Iris, ik denk niet dat hij Elk/Moose-proof is!) zit nu vet onder de modder. Er was net een groepje jongeren, onder begeleiding, in kano’s aangekomen die hadden gekampeerd ergens op de oevers van Clearwater Lake. Terug naar Helmcken Falls, een waterval die 135 meter naar beneden dendert. Soms moeilijk te zien door de wolken die er hangen, voor Gerard wachten op het goede moment om een foto te maken.
De volgende waterval, de Dawson Falls, lag vlak bij de brug waar we vanmorgen waren gestopt om foto’s te maken. Ongeveer 10 minuten lopen van de parkeerplaats ligt een brede, maar niet zo’n hoge waterval, ook heel mooi en een stuk verder doorlopen, kom je bij de bovenloop. Mooi om te zien.
Op de terugweg begon het harder te regenen en hebben we de 3e waterval overgeslagen.
De kleuren langs de weg zijn weer prachtig, op bepaalde stukken groeien varens die nu roodbruin van kleur zijn en aan dode (takken van) sparren hangen een soort mos draden.

Nog even iets dat ik de moeite waard vind om te vermelden. De wegen naar Lake Louise en Mailgne Lake zijn aangelegd tijdens de Eerste Wereldoorlog. De Canadezen vertrouwden de in het land wonende Duitsers en Oostenrijk-Hongaren niet. Ze werden opgepakt en, omdat ze gewend waren aan zwaar werk zoals spoorwegen aanleggen, werd in Banff bedacht dat ze maar een weg naar Lake Louise moesten aanleggen. In Jasper werd de weg naar Maligne Lake het werkproject . De gevangenen begonnen te klagen over het zware werk en vanaf 1916 werden ze voor andere werkzaamheden ingezet omdat er een tekort aan arbeidskrachten was ontstaan doordat veel Canadezen in het leger zaten.

• 21 September 2015 - 08:31

Ans :

wat zien jullie veel van deze mooie wereld en met deze mooie foto,s erbij genieten wij ook met jullie mee , alleen wij wirden niet zo moe als jullie van dat gereis en gesjouw , maar straks als jullie weer in schayk zijn op jullie stekje dan wordt het wel uitrusten, dit is weer een ervaring rijker en genieten zolang als jullie kunnen gr ans en jozef uit de peel

• 21 September 2015 - 13:01

Arie:

Haha het lijkt wel of ik erbij ben! En in zeker zin is dat ook zo want het is nog heel helder in mijn hoofd. In Wells Gray zagen wij toen nog wel wat zalmen die stroomopwaarts wilden springen. Jammer van het weer maar dat heb je daar zomaar. Jullie hebben al een flink deel gehad zeg. gaat snel. Grappig dat je kunt vergelijken met vorige keer en dat er toch wel wat toeristen zijn bijgekomen. Maak maar veel foto's dan kan ik weer genieten van het mooie Canada.

• 21 September 2015 - 18:57

Marij:

Nog geen Indian Summer zo te zien aan de bomen of lijkt dat maar zo. Maar wel een schitterende natuur. Ben benieuwd hoe jullie route verder gaat. Veel plezier !!

• 22 September 2015 - 17:37

Gerrie:

Mooie foto's Gerard.
    Geniet van jullie reis en op deze manier kan ik meegenieten.