Victoria, 27 september - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Victoria, 27 september - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Victoria, 27 september

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

27 September 2015 | Canada, Victoria

Wat een prachtige dag vandaag, zonnig en een lekkere temperatuur, geen jas nodig maar wel de airco in de auto.
Vanmorgen het ontbijt in het hotel, geen buffet maar gewoon een bordje met scrambled eggs, bacon en toast. Lekker. Er bleken Belgen te zijn die ook op de ferry hadden gezeten en ook nog een Canadese meneer die in Nederland had gewerkt, dus het was best gezellig. De mevrouw van het restaurant gaaf nog als tip om naar Coombs te gaan, daar was iets unieks te zien.
Maar eerst naar de Zondagse Farmers Market in Campbell River, de laatste keer in het seizoen. Leuke markt met lokale producten, groenten, honing, maar ook gebreide spullen en verschillende kraampjes met armbanden, kettingen van half edelstenen en losse stenen. Het is een gezellige markt bij de pier en natuurlijk wordt het helmaal leuk als het zonnetje lekker schijnt. Ik heb gerookte sable fish gekocht en kreeg instructies om hem op te warmen op rijst. Verder bij Dina, een mevrouw oorspronkelijk uit Den Haag, een paar slofjes en ik kreeg ze voor een speciale prijs, zomaar….ik had niet eens geprobeerd te onderhandelen! Zij was echt een gezellige prater, nog steeds grotendeels in het Nederlands, en voor het afscheid gaf ze me 'n ”hug”, het voelde alsof ik haar zus kon zijn, zei ze. Van een man kreeg ik 2 vruchten, ze smaken een beetje als tomaat en zien er ook uit als kleine groene tomaatjes maar ze zitten in blaadjes zoals een Kaapse kruisbes. Ik kreeg instructies hoe ik het zaad eruit moet krijgen, dus misschien groeien ze bij ons volgende zomer in een pot want het schijnt een woekerplant te zijn. Verder zaten er nog 3 mannen gezellige muziek te maken, kortom prima sfeertje.
Het unieke gebeuren in Coombs bleken veel beelden te zijn, binnen en buiten en zowel van steen als van hout, vooral Aziatisch. Verder nog allerlei spullen, een soort wereldwinkel maar dan heel groot. Een alpaca sjaal gekocht, van 29 dollar exclusief ”tax” voor 25 dollar inclusief ”tax”. Ik had ontdekt dat er in een bepaald type sjaals acryl zat en hij dacht van niet….”jammer dat ik niet gewed heb”, zei ik ”maar dan krijg ik zeker wel een leuk prijsje voor de sjaal van 100% alpaca”!

Geluncht in het oestergebied en wat krijg je dan? Een burger met gebakken, gepaneerde oesters!!
Nog een klein stukje om gereden naar Chemianus, bekend als ”the littlle town that did it”. In het begin van de jaren ’80 werd de lokale houtzagerij gesloten met economische onzekerheid tot gevolg. Er werd een ambitieus oplevingsproject gestart waarbij getalenteerde muurschilders werd gevraagd de geschiedenis van het gebied op de muren in het centrum te schilderen. Dit heeft van het stadje een vooraanstaand kunstcentrum gemaakt. En….. de houtzagerij is heropend, en dat ruik je ook! Het is een heel mooie stadje met hele leuke huizen, eigenlijk het leukste stadje dat we deze vakantie hebben gezien.

We hebben een groot gedeelte van de route van vandaag via de kustweg afgelegd, het duurt langer maar er is veel meer te zien dan op de highway die net buiten Campbell River begint. We hebben zelfs bizons gezien, weliswaar in een wei want in het wild komen ze niet meer voor. Helaas geen foto’s want ze stonden in de schaduw van bomen.

En dan was er vanavond de maansverduistering. Die begon al even na 17.00 uur maar toen scheen de zon nog volop. Omdat hier veel licht is en veel gebouwen in de weg staan was het zoeken waar we tegen 19.30 wat konden zien. We moesten er een stukje voor lopen maar het lukte….we hebben de verduisterde maan kunnen zien. Daardoor hebben we ook nog een restaurant gevonden, gewoon van de ABC keten, maar prima gegeten. Ze hadden zelfs een ”Ceasar”cocktail op de kaart staan, die heb ik in 2012 bij Barbara heb leren drinken. Het is een soort Bloody Mary maar er wordt een apart soort tomatensap voor gebruikt. Verder zalm die op mijn verzoek niet helemaal door en door gaar was gebakken zoals ze hier gewoonlijk doen, heerlijk!

Morgen is onze laatste dag hier, we moeten nog gaan bedenken wat we gaan doen….