Zakynthos, zaterdag 28 mei - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Zakynthos, zaterdag 28 mei - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Zakynthos, zaterdag 28 mei

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

28 Mei 2016 | Griekenland, Zakynthos

Anatoli Labreon Guesthouse, Agia Marina, Zakynthos, zaterdag 28 mei 18.50.

Alweer bijna een dagje hier op het eiland. Gisteravond met ruim anderhalf uur vertraging geland. We werden opgewacht door een Nederlandse hostess van Kras met haar zoontje Vangelis, ja net zo als de beroemde muzikant, alleen spreken ze de naam hier op z’n Grieks ipv Amerikaans uit.
Het hotel/guesthouse is een mooi gebouw met maar 8 gastenkamer. Zwembad met ligstoelen en een mooie tuin met een zitje onder een vijgenboom.

Met ons huurautotje (Nissan Micra) zijn we achter haar aan gereden, fijn dat we het niet met de aanwijzingen van Google Maps hoefden te doen want dan waren we nu nog aan het zoeken.
Wegbewijzering is niet de sterkste kant hier. Als er al borden staan is het vaak alleen in het Grieks!
Eigenlijk was het wel heel dapper van ons om gisteravond in het donker nog een taveerne te zoeken, maar ondanks de verkeerde weg kiezen lukte het toch met maar één keertje vragen.
Simpel restaurantje met prachtig uitzicht vanaf het terras waar we zaten. Goed gegeten voor € 25,-, inclusief 2 ouzo’s.

Vanmorgen na het ontbijt op pad om de noordkant van het eiland te verkennen. Het voordeel is ook dat we de weg naar de ferry waar we dinsdagmorgen heel vroeg naar toe moeten rijden een keertje hebben gezien en weten hoeveel tijd het ongeveer kost.

Het is een mooie route naar Agios Nikolaos, een stukje door het binnenland en daarna met zicht op zee. Bij een uitzicht gestopt en binnen de kortste keren stonden er meerdere auto’s. Eén Chinees meisje opende onze kofferbak, oh jee, verkeerde auto. Slecht opgelet want de onze is donkergrijs en die van hun wit!! Wel komisch…
Zij waren niet de enige Chinezen die we vandaag zagen en spraken. Bij onze lunchtent zat een groepje, later zagen we ze weer bij Navagio, het strand met het scheepswrak. Daar stonden ze selfies te maken op een plekje waar ze beter geen paar stappen achteruit konden doen.

Vanuit Agios Nikolaos naar de vuurtoren in het noorden gereden. Net zoals in A.N. vertrekken vanuit het noordelijkste puntje bootjes naar de blauwe grotten en het scheepswrak aan de westkant van het eiland. Een klein stukje teruggereden en geluncht. Nog een ”windmill” bekeken en toen naar het strand met het scheepswrak. We stonden er ver boven en keken neer op een zee die bijna onnatuurlijk blauw was. Hier een stuk of 4 stalletjes waar ze honing en olijfolie en lokale zoetwaren verkopen. Allemaal dezelfde producten, zou er niemand op het idee komen om een koffietentje te beginnen of mag het niet??

Onderweg hadden we al honing gekocht vlak bij een oude, dikke olijfboom. De (Bulgaarse) mevrouw klaagde over de belastingen. Ik vertelde haar dat wij ons hele werkzame leven al de helft van ons inkomen of meer aan belasting ect. betalen… Jammer dat de Griekse miljardairs weten hoe ze geen belasting hoeven te betalen, daar waren we het snel over eens.

Later nog echte Griekse koffie gedronken in een taveerne langs de weg en daar kregen we een bordje kersen bij, een heel klein formaat spekkersen.

Vanavond had de baas, Takis genaamd, voor ons gekookt. Taiziki, Griekse salade en een heerlijke maar behoorlijk grote vis. Karaf rosé, een toetje van kweepeer en nog een abrikozenlikeur. Alles behalve de vis van de eigen farm. Eri, zijn dochter van 38, maar ze lijkt niet ouder dan 25, fungeerde als tolk. Ze werkt hard, hier in het guesthouse, met haar broer en 2 neven heeft ze een supermarkt en ze geeft ook nog Engelse les. Ze houdt van koken dus als ik thuis ben moet ik niet vergeten mijn recept van kweepeer te sturen.

Morgenvroeg om 8.00 uur ontbijt want er schijnt hier een mooi kerkje te zijn met een speciaal interieur en het is alleen open tijdens de dienst en die begint al vroeg. Het kerkje is niet verwoest tijdens de grote aardbeving van 1953 toen 70% van de gebouwen op het eiland is verwoest.

• 28 Mei 2016 - 22:15

Peter & Gerrie:

Hele fijne vakantie op Zakynthos!

• 29 Mei 2016 - 08:23

Gerrie:

Hallo Gerard en Will,

Altijd boeiend jullie reisverslagen. Ik neem aan dat het weer goed is? Geniet van de vakantie en rust ook goed uit.

• 29 Mei 2016 - 10:41

Sjraar:

Heel veel plezier en dank jullie wel voor het kaartje! Geniet er weer van. Dan doe ik dat van jullie verhalen! Liefs xx

• 29 Mei 2016 - 11:49

Norma Sijthoff:

Wat een feest dat ik weer via de mail met jullie mag meereizen. Dat is echt genieten.

• 29 Mei 2016 - 13:40

Betty :

Hoi Will & Gerard,
    Geniet van jullie heerlijke vakantie.....het begin klinkt al veelbelovend !!