Ithaka, zondag 5 juni - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Ithaka, zondag 5 juni - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Ithaka, zondag 5 juni

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

05 Juni 2016 | Griekenland, Ithaka

Captain Yiannes Ithaka, zondag 5 juni 18.40.

Net gelezen dat het warm is in het zuiden van Nederland, hier begint het behoorlijk af te koelen en is het bewolkt.Tot ongeveer 16.00 uur scheen de zon en was het lekker warm. Het waait nu ook weer behoorlijk hard, net zoals gisteravond.

In het restaurantje waar we gisteravond gingen eten hing een doorzichtig plastic zeil zodat we toch op zee konden kijken zonder dat we wegwaaiden. Ik had geen trek en nam een voorgerechtje maar dat smaakte me ook niet. Gerard proefde een hapje en kon zich helemaal voorstellen dat ik het niet kon eten…..maar hij houdt dan ook niet van gesmolten kaas. Toen maar wat Griekse yogurt (volgens mij is het schapenyogurt) en honing genomen. Weer een toetje van de zaak, fruitsalade in gelei.

De stad, wij zouden het een dorp noemen, Vathi ligt bijna als een hoefijzer rond de baai. Er liggen wat jachten en er is ook een zeilschooltje. We zagen gisteren en vandaag een aantal bootjes met leerlingen en een motorbootje erachter met een instructeur. Als het fluitje klonk werd er er gedraaid, allemaal min of meer tegelijk. Leuk om te zien.

Vandaag een rustdagje gehad, gelezen op het balkon, koffie gedronken bij de poolbar. Geen zin in een lunch dus die hebben we overgeslagen. Straks naar het centrum van de stad om iets te eten, Captain Yiannes heeft geen restaurant waar je ’s avonds kunt eten dus is het volgens Gerard toch niet echt een hotel.

Een rustdag betekent dus ook geen ontmoetingen, niet verdwaald en niets spannends.

Wat me wel is opgevallen in dagen dat we nu hier zijn is dat de Grieken geen Duits meer spreken; niet in de horeca, niet in de winkels en en zelfs niet bij een tankstation ergens in het binnenland van Zakynthos of Kefalonia. Van vroeger op Kreta, Samos en de Peloponnesos herinner ik me dat, als ze al een woordje over de grens spraken, het vooral Duits was hoewel ze een uitgesproken hekel aan Duitsers hadden. Nu spreken de Duitsers hier zelfs Engels! Nu is het wel zo dat met name op de Ionische eilanden veel Engelsen komen, zou dat nog te maken hebben met het feit dat de Engelsen het hier in het begin van de 19e eeuw (!) hebben geheerst?

Gerard gaat het flesje Retsina opmaken dat we op ons eerste adres hebben gekregen. Vroeger vonden we deze wijn niet lekker, ben benieuwd of onze smaak is veranderd?

• 06 Juni 2016 - 11:23

Norma:

Laat het jullie smaken. Nu de wijn wel lekker?

• 06 Juni 2016 - 12:52

Ans:

LEUK OM ZULKE MOOIE RVEIZEN TE MAKEN ,MAAR HET IS NOG ALTIJD ZO OOST WEST THUIS TOCH NOG HET BEST EN GENIET ER TOCH VAN GR