Gore, vrijdag 17 maart - Reisverslag uit Gore, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Gore, vrijdag 17 maart - Reisverslag uit Gore, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Gore, vrijdag 17 maart

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

17 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Gore

Kia Ora.
Vanmorgen waren onze verkiezingen hier ook een item bij het ochtend nieuws. Er is niet zoveel nieuws uit het verre buitenland hier maar dit vonden ze het zeker belangrijk genoeg. Angst voor islam terrorisme is hier ook aanwezig hoorde ik vandaag.

Vandaag van Te Anau naar Gore gereden. Er zijn hier niet zoveel wegen maar het is me vandaag toch gelukt de verkeerde weg te kiezen. Na een koffiestop had ik het idee dat de Tomtom nog niet helemaal bij de tijd was.....!! Hij wel maar ik dus niet:)
Het had ook wel weer een voordeel want we werden onderweg uitgenodigd om een melkbedrijf te bekijken. Hoe dat zo kwam??
Wij kennen fiets/voetgangers-tunnels, maar hier hebben ze dus koeientunnels. Er liep een eindeloze stoet koeien van hun wei, onder de weg door naar de melkstal. Het was grappig om te zien en soms zo druk dat er een soort file ontstond. Achter de stoet reed een soort quad met een meisje en een hond erop.
Ze stapte af en kwam informeren waarom wij stil stonden en we werden uitgenodigd om op het bedrijf te komen kijken.
900 koeien die ongeveer 16.000 liter melk per dag produceren en dat is op het einde van hun productieve periode! De koeien worden 2x per dag gemolken, 's ochtends om 5.30 en 's middags om 14.15 uur.
In de stal was één meisje bezig om de 900 koeien te melken, dat gaat in een carrousel, zij hoeft alleen de zuignappen om de spenen te doen en als ze klaar zijn wandelen de koeien wee terug, via de tunnel, naar hun wei. Het valt hier op dat er vaak heel veel koeien in een wei staan, er is een roulatiesysteem voor de verschillende weien. de melk wordt om de 2 dagen opgehaald en wordt in de fabriek verwerkt. Het merendeel wordt melkpoeder voor de export.
De mest gaat in een soort mestvijvers en wordt heel geleidelijk over het land gestrooid/gesproeid. De milieuregels zijn hier ook streng.

Het was "dierendag" vandaag want ook schapen werden gefotografeerd. We zijn door een mooi glooiend gebied gereden. Het weer was ook weer zonnig maar er stond een hele harde wind die warm aanvoelde.

De boerenbedrijven liggen heel verspreid. Ouders van schoolgaande kinderen moeten hun kinderen naar de bushalte van de schoolbus brengen. Voor de lagere scholen is die tijd die daarvoor nodig is aan een maximum gebonden maar voor de middelbare school kan dat behoorlijk oplopen. Veel van deze kinderen gaan dan ook naar een kostschool.

We zijn uiteindelijk toch in Gore gearriveerd en ons motel lag zelfs aan de weg die we reden, een binnendoorweggetje!

Een motel met een mooie kamer en een behoorlijke keukenuitrusting, maar het is toch Chinese take away geworden.

• 17 Maart 2017 - 11:46

Marijke Beijers:

Hoi Will en Gerard,
    Sjonge, dat is toch wel heel bijzonder dat jullie aan het andere eind van de wereld nog iets te horen krijgen over de verkiezingen in Nederland! Dan is Nederland toch weer een stukje dichterbij. Maar geniet daarginds vooral verder van jullie heerlijke reis.
    Groetjes,
    Marijke