Verslag van 18 maart, verstuurd 19 maart - Reisverslag uit Fortrose, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Verslag van 18 maart, verstuurd 19 maart - Reisverslag uit Fortrose, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Verslag van 18 maart, verstuurd 19 maart

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

19 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Fortrose

Fortrose, zaterdag 18 maart, 22.00

Kia Ora! In het mooie motel in Grove hoefden we niet om 10.00 uur uit te checken. Het Croydon Aviation Heritage Centre in Mandeville, waar we vandaag naar toe willen, gaat pas om 11.00 uur open, we hoeven ons niet te haasten.

Het Aviation Centre is een particulier museum en ze hebben o.a. een paar oude Tiger Moth’s. Alle oude vliegtuigen, op één na, zijn vliegwaardig en worden gebruikt om geïnteresseerden mee de lucht in te nemen. Ze specialiseren zich in het restaureren en in de lucht houden van vliegtuigen gebouwd vóór 1940. Jammer voor ons, aldus de mevrouw van het museum, dat het zaterdag is anders hadden we ook nog in de werkplaats kunnen gaan kijken. Zonder naar onze leeftijden te vragen, kregen we de seniorenkorting: NZ$ 7,50 ipv 10,-…..!
We hebben er ruim de tijd voor genomen en waren pas tegen 13.30 in het ernaast gelegen ”design”café, delicatessenwinkel en boetiek in één. Geen standaard Nieuw Zeelandse lunch van pie’s of zoiets maar een echte caesarsalade voor mij en lasagne voor Gerard.

Voor vannacht had ik een motel geboekt in Waikawa, een stukje ten Oosten van Invercargill. We zijn door de binnenlanden gereden, via Mataura en Windham waar we een paar broodjes hebben gekocht voor het ontbijt morgenvroeg.
Onderweg kreeg ik al een onbehaaglijk gevoel over het geboekte motel, de Tomtom kende het adres Beach Road 10 niet. Vreemd, of misschien toch niet….is het een stukje van de doorgaande weg dat zo heet??
In Fortrose vonden we eindelijk een tent waar koffie werd verkocht, het was bij een dairy/gallery/café. Eens even vragen aan de baas, die vandaag zijn 70e verjaardag viert, hoe dat zit met dat adres is Waikawa……..
Ai, er is geen motel in Waikawa en ook geen Beach Road!!! Ik moest denken aan de Australische Denen die we gisteren ontmoet hebben en die op de verkeerde dag bij hun motel kwamen, maar in onze situatie is het niet de verkeerde dag maar de verkeerd plaats!!!
Ons geboekte motel staat wel in Waikawa, maar niet in DIT Waikawa! Er is nóg een Waikawa en dat ligt bij Picton, helemaal in het noordoosten van het eiland, zo’n 12 uur rijden voor Nieuw Zeelanders en voor ons waarschijnlijk nog wel wat meer.
In de directe omgeving zijn geen motels maar de jarige baas ging Russell bellen, een kennis die zijn oude huis verhuurt sinds hij er een nieuw heeft naast gezet. We moesten een klein stukje terugrijden, de weg omhoog nemen en bij een nieuw huis met ”a wee (Schots wood voor een beetje, klein) little sign” met de vermelding”accomodation” moesten we zijn. We konden het niet vinden dus maar weer teruggereden naar de jarige baas. Hij ging weer bellen met Russell die vertelde dat het bordje weg was omdat ze een weekje op vakantie waren geweest en ze pas net terug waren. Hij had ons zelfs voorbij zien rijden maar ”no worries” hij kwam ons wel halen met zijn rode truck.
En nu zitten we dan in zijn hooggelegen huisje met een prachtig uitzicht op de zee en vanavond een prachtige zonsondergang. De Māori’s noemen Steward Island dat hier net even ten zuiden ligt Rakiura, (Glowing Skies) vanwege de spectaculaire bloed-rode zonsondergangen of de Aurora Australis (het zuiderlicht). Iets soortgelijks hebben we vanavond ook gezien, na de zonsondergang kleurde de hemel boven de zee steeds roder; prachtig!

Goed dat we eten voor vanavond en morgenvroeg bij ons hebben want een supermarkt is in de verste verte niet te vinden.

Een beetje bijgekomen van de verrassingen bedacht ik dat ik de betaling aan Expedia voor het motel terug wil hebben. Een uitdaging!!! Ik heb eerst het (gereserveerde) Parklands Marina Motel gebeld en verteld dat ik in Waikawa was maar niet kon inchecken omdat het hotel ongeveer 1000 km ver weg lag. De man snapte er in eerste instantie niets van want hij wist van geen ander Waikawa. Nou hoe moet ik dan, als buitenlander van de andere kant van de wereld, weten dat er 2 Waikawa’s zijn??? Ik wist het gesprek humoristisch te houden maar de man had echt met me te doen. Hij zou zijn best doen om het geld te laten terugbetalen. Maar Expedia, (een soort booking.com) is daar niet gemakkelijk in.
Toen heb ik zelf maar ”even” gebeld met Expedia en kreeg een man met een Indiaas accent aan de telefoon, geen wonder want hij werkt dus in een call centrum in India. Probleem uitgelegd, dat kostte behoorlijk wat tijd en was lastig omdat ze in India geen idee hebben van plaatsnamen in Nieuw Zeeland en het ook bepaald geen standaard vraag was.
De verbinding werd verbroken maar hij belde zelf terug en de nummermelder gaf aan dat het gesprek kwam uit Phoenix, Arizona (waar het hoofdkantoor van Expedia is, maar dat gesprek kwam toch echt uit India!). Hij zei dat hij het snapte en beloofde het geld terug te storten. Ik moest even wachten, 2 minuten en dan zou hij het geregeld hebben. Helaas viel de verbinding weer weg en ik ben heel benieuwd of het geld is teruggestort…..anders moet ik toch nog wat doen en ik heb net ontdekt dat ik wordt geholpen door de Lonely Planet want in hun index staat maar één Waikawa en dat is hier in het zuiden!!!!
Al met al, probleem opgelost: we hebben een bed, zelfs een heel huis met 3 slaapkamers, aardige gastheer en gastvrouw en ook nog een leuk verhaal…..toch?

(Geen internet hier, dus verslag wordt vandaag niet verstuurd)

• 19 Maart 2017 - 16:42

Helma:

Jeetje, Will, zo maak je nog eens wat mee!!
    Ik hoop voor jullie dat het probleem snel wordt opgelost.
    Fantastische reis tot nu toe, prachtig, wij genieten mee,
    Groetjes aan Gerard, Liefs van ons 2tjes Helma.