Dunedin, dinsdag 21 maart - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Dunedin, dinsdag 21 maart - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Dunedin, dinsdag 21 maart

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

21 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Vanochtend een beetje laat wakker geworden! Ik had de wekker op maandag gezet en het is alweer dinsdag vandaag, toch enige verwarring door de zondagse sfeer van gisteren vanwege "public holiday".
Het is herfstachtig vandaag, bewolkt en een heel stuk kouder dan gisteren. We hebben niks in huis om te eten dus bij een plaatselijke "bakery" (waar ze dus géén brood verkopen) een "Engels" ontbijt genuttigd. Vervolgens naar het Otago Peninsula (schiereiland) om in Larnach Castle koffie te drinken. Een mooie route over, een volgens de website afgesloten, High Cliff Road (vanwege stormschade). Aangekomen bij het kasteel moesten we langs een wachthuisje. Een aardig meisje deelde ons mee dat we wel koffie konden drinken maar eerst NZ$ 15,- pp moesten betalen en...daar zat de koffie niet bij in, het was alleen de toegang tot de tuinen. Om het kasteel, dat ook een hotel is, binnen te komen moet NZ$ 31,- pp worden neergeteld!!!
Wij zijn omgedraaid en koffie gaan drinken in het oudste hotel van het schiereiland; het Portobello Hotel in Portobello, allebei vernoemd naar Portobello bij Edinburgh in Schotland. Iets minder sjiek, maar prettiger in prijs.
Gezien het weer hadden we ook geen zin om NZ$ 45,- pp te betalen voor de albatros-kolonie. En eigenlijk balen we er allebei een beetje van, omdat we het gevoel krijgen dat we als een wandelende creditcard worden beschouwd. Het lijkt alsof er overal de hoofdprijs voor wordt gevraagd; ook vervelend voor Nieuw Zeelanders zelf. En het is niet zonder reden dat werkstudenten in hun auto overnachten, leven "op water en brood", en 1 x per 10 dagen naar een backpackers hostel gaan om te douchen.

Een bijzonder prettige verrassing volgde toen we helemaal gratis en voor niks het Settlers Museum (Paul, bedankt voor deze tip) in konden. Het museum is gratis omdat het gemeentebestuur van de stad Dunedin vindt dat iedereen die hier woont kennis moet kunnen nemen van de geschiedenis van de stad en van hun voorouders die zich hier hebben gevestigd, zowel Māori als Pakeha (blanken, maar letterlijk vertaald betekent het "ongezond volk"). Om toeristen wel te laten betalen is te lastig.....Het is een mooi museum waar we als allerlaatste de deur uitgingen.

Gisteren hadden we van een Engels/Australische meneer die hier, na zijn pensionering, ijsjes en frisdrankjes verkocht in Baldwin Street een tip gekregen om Signal Hill op te rijden vanwege het fantastische uitzicht over de stad, het schiereiland en de haven.
Ook dat was een gouden tip. Ondanks het sombere weer een prachtig uitzicht.
Boven op de heuvel staat een monument, een stuk steen gehouwen uit de rotsen bij Edinburgh en 2 gigantische bronzen beelden die het verleden (oude man) en de toekomst (jonge vrouw) uitbeelden.

Vanavond wilden we bij dezelfde chinees (101 chopsticks) als gisteren gaan eten, maar die zat helemaal vol dus werd het een andere chinees even verder op.

Vanavond heb ik alle accomodaties geboekt voor de komende week tot aan ons vertrek naar Sydney. Er is steeds heel weinig of geen keuze in de betaalbare accomodaties dus ik ben blij dat ik dat heb afgehandeld!

• 21 Maart 2017 - 11:09

Paul Halmans:

Hoi Gerard en Wil,

Kia ora!

Jullie verslagen roepen allerlei mooie herinneringen bij ons wakker.
    Wellicht nog een tip. Als we het goed hebben begrepen vliegen jullie van Christchurch naar Australie. Vanuit Dunedin kun je naar Chr. rijden via Oamaru .De stad is de moeite van een bezoekje waard. Zij was belangrijk in de handel en export van wol en heeft een mooi historisch centrum. Loop ook even binnen bij Oamaru Heritage Radio (als die nog bestaat tenminste!), een eenmans radiozender met een trouwe schare van luisteraars over de hele wereld. Aardige vent, die bovendien beschikt over een grote collectie oude radiotoestellen.

Goeie reis verder en veel groeten!

• 21 Maart 2017 - 13:58

Ans :

Will en gerard wat een mooie en avontuurlijke vakantie , wij genieten ook van jullie geweldige mooie en verre reizen gr ans

• 21 Maart 2017 - 14:34

Caspar:

Will, het zou toch zomer moeten zijn in Nieuw Zeeland, maar op de foto's zie ik het miet. Je maakt wel leuke verslagen die prettig zijn te lezen.