Akaroa, dinsdag 28 maart - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Akaroa, dinsdag 28 maart - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Akaroa, dinsdag 28 maart

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

28 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Kia Ora. Gisteren geen verslag want er was niet veel te melden. Slecht weer, miezerig maar wel zo dat je er nat van werd. We zijn even in het havengebied gaan kijken, een fish showder (soort dikke soep) gegeten bij de fish & chips shop, gezocht naar een kapper en ook gevonden; ze had echter pas vrijdag tijd voor Gerard, maar dan zijn we al in Sydney. Ik heb ook nog een hangertje gekocht met een blauwe parel die gekweekt wordt in de Nieuw Zeelandse abalone (schelpdier, populair in de Chinese keuken).

Vandaag was het een zonnige dag, een mooie dag om in de omgeving rond te rijden. Eerst langs de kust en toen over de ”toeristische route” terug. Deze route ligt vrij hoog en er zijn prachtige uitzichten. Jammer dat we op het stuk waar je aan de ene kant de zee en de andere kant de zeearm waaraan Akaroa ligt, in een dikke wolk terecht kwamen en er geen water was te zien, niet aan de ene en niet aan de andere kant, alleen mist. De zee-inham waaraan Akaroa ligt is een oud kratermeer en als je de ”hoge” route neemt kun je dat wel voorstellen.
Verder zijn we op het oude Franse kerkhof geweest. Al in 1926, toen ze het kerkhof wilden restaureren waren de graven niet meer te herstellen, nu is er een gedenksteen met de namen erop die ze toen nog hebben kunnen ontcijferen. Vroeger zijn er wilgen geplant, volgens de verhalen van stekjes van de wilgen die bij het graf van Napoleon op St. Helena stonden. We hebben nu geen wilgen meer gezien.
Vanavond hebben in een bistro gegeten en morgenvroeg eten we verse croissantjes van een Franse bakker.

We hebben de afgelopen weken nogal wat oude busjes en ook een paar auto’s gezien die fraai beschilderd zijn en waar teksten, grappige of teksten die je aan het denken zetten, op staan. Het is al jaren populair bij jongeren. Er staan hele leuke teksten op, maar het is sinds enige tijd verboden om er aanstootgevende teksten op te zetten. Dat gebeurde in het verleden wel maar dat liep een beetje uit de hand.

Hier op het Zuidereiland zijn héél veel buitenlandse jongeren aan het werk in de horeca en motels; zonder hen zouden ze het allemaal niet kunnen bolwerken. Er komen jaarlijks net zoveel toeristen als er inwoners zijn (bijna 4 miljoen en het toerisme groeit nog steeds, zelfs zodanig men het zorgelijk gaat vinden).
Er werken opvallend veel Franse jongeren maar ook uit veel andere landen waaronder Nederland. Ze kunnen hier een werkvergunning krijgen voor een jaar met een goedkoop visum, 140,- NZ$ of euro, dat weet ik niet meer. Ze verdienen heel redelijk en overal zitten wel groepjes en zelfs hier, in het afgelegen Akaroa, is het gezellig, aldus een Nederlandse die hier in het motel werkt.

Wat echt opvalt is dat de mensen heel vriendelijk en heel behulpzaam zijn, ondanks de vele toeristen. Ze maken heel gemakkelijk een praatje en als er een probleem is wordt er echt moeite gedaan om het op te lossen.

Nieuw Zeeland is heel populair bij Aziatische toeristen en op nogal wat plaatsen staat de informatie in het Engels en Chinees en hebben de motels rijststomers in de kitchenette staan.

Voor ons zit dit onderdeel van onze reis er op. Morgenmiddag vliegen we naar Sydney, waar we morgenavond aankomen. Het tijdsverschil is 2 uur, het wordt dus een lange dag.
We vertrekken hier tegen 11.00 uur naar Christchurch Airport waar we vóór 14.00 uur de auto moeten inleveren (anders kost het een dag extra).
Voor het laatst dus "Kia Ora" uit Nieuw Zeeland; vanaf morgen wordt het waarschijnlijk ”hi mates”.

• 28 Maart 2017 - 10:52

Betty Visschers:

Goede reis morgen......time flies when you're having fun.....op naar de volgende bestemming....veel plezier in Sydney !

• 28 Maart 2017 - 11:24

Arie:

Vanaf morgen "no worries mate". Have fun

• 28 Maart 2017 - 12:29

Wies:

Goede reis morgen. Ik hoop dat jullie kunnen hebben genieten van dit mooie land, ondanks dat het weer wat minder was. Lees met veel plezier jullie verslagen. Tot ziens in drie jaar in Canada?

• 28 Maart 2017 - 18:17

Ans :

Wat een reizigers zijn jullie mooi dat jullie dat zo samen nog kunnen en er zo vele nog mee laten genieten goede reis gr van ons

• 29 Maart 2017 - 21:58

Caspar:

Will,
    ben je zaterdag 1 april terug voor Joris Linssen?