Singapore, zondag 9 april 2017 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Singapore, zondag 9 april 2017 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Singapore, zondag 9 april 2017

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

10 April 2017 | Singapore, Singapore

Vanmorgen een beetje uitgeslapen, een ontbijtje bij ons koffietentje en toen op weg naar Kampung Glam. Met de MRT, weer even uitzoeken hoe het ook alweer werkt want het is toch alweer bijna 6 jaar geleden dat we hier waren.

Kampung Glam is een, van oudsher, Maleisisch deel van de stad. Blikvanger is de Masjid Sultan Moskee, gebouwd in de stijl van de Moguls. Omdat de moskee gesloten was tussen 12.00 en 14.00 zijn we eerst naar het Malay Heritage Centre gegaan, een museum over de Maleische geschiedenis van het eiland (Singapore) en hun historisch erfgoed. We hebben er ruim de tijd voor genomen.
Daarna een late lunch bij Rumah Makan Minau aan de overkant van de straat. Zoals vaker gebeurt, bieden mensen hulp aan. Hier was een meisje dat vond dat mijn gerechtjes niet op één bord bij de rijst mochten maar op aparte bordjes moesten!

Toen naar de moskee, die tot 16.00 uur open was. We mochten in het voorste gedeelte en daar had ik een interessante conversatie met een medewerker van de moskee. Later bleek dat hij een tot de Islam bekeerde Christen Chinees is. Hij zei dat het verschil tussen Christenen en Moslims is dat de laatsten ”nooit de andere wang toekeren”. En ook dat ”gerechtigheid” in het uiterste geval moet worden bevochten!
Hij hoopt dat ik nog een keer ”het ware geloof” ga zien….

Weer terug naar het museum voor een tentoonstelling over het schrift en de pers, kranten en tijdschriften in Singapore. Vroeger werd het Maleis in een vereenvoudigd Arabisch schrift geschreven, pas in de jaren 50 is het westerse schrift als standaard ingevoerd.
In de museumwinkel nog een boek over Raffles gekocht, hij heeft ook in de Nederlands-Indische geschiedenis een rol gespeeld als Lieutenant-Governor van Java en Bengkulu (West-Sumatra) in de Franse tijd.

Om in Kampung Glam te komen moesten we met de MRT naar Bugis station. Bij onze vroegere bezoeken aan Singapore logeerden we in het New 7th Storey Hotel. Op die plaats staat nu het tweede Bugis MRT station. We herkenden nog wel een aantal gebouwen zoals de oude Chinese huizen, de shopping Mall en zoals Gerard zei ”Nergens in Singapore ligt er een stuk grasland zo groot als hier”.

Vanavond hebben we gegeten in een restaurantje aan de overkant van de straat. Toen we weggingen kregen we nog wat tips waar naar toe te gaan maar ook om in de shopping mall te gaan eten want daar is het een stuk goedkoper dan hier in de straat…..
Daarna bij het ”toetjesrestaurant” nog een snow ice tjendol gedeeld.

• 10 April 2017 - 08:27

Miriam:

Geniet nog van jullie laatste daagjes en ik wens jullie een goede terugreis.
    Bedankt voor jullie mooie reisverslagen en Tot snel!!!

• 10 April 2017 - 18:55

Gerrie Janssen:

Hallo Will en Gerard,

Dank je wel voor jullie mooie reisverslagen en foto's.
    Ik wens jullie een goede terugreis.

• 10 April 2017 - 20:55

Ronald En Helma:

Gerard en Will,

We hebben genoten van jullie fantastische verhalen en foto`s!!
    Goede vlucht en alvast: welkom thuis.
    Tot gauw.

• 10 April 2017 - 21:52

Ans:

Wat is het geweldig en mooi geweest om te samen met jullie op i pad mee te reizen en jullie genieten nu van de laatste daagjes gr van ons

• 13 April 2017 - 18:29

Jos Wessels:

Heb inderdaad genoten van jullie Reisverhalen. Heel veel dank hiervoor. Wat ik eigenlijk nog mis is
    een bezoek aan The Changhi Jaile, waar de berichte Japanse Kempetei, martelingen heeft uitgevoerd
    op Krijgsgevangenen,(1942 - 1945).
    Ik en mijn overleden vrouw waren 1991 in Singapore en Maleisie.
    Misschien tot Aug. in Bronbeek
    Hart. Grt. Jos

• 17 April 2017 - 16:04

Ed Van De Logt:

Fijn dat jullie gezond en wel thuis zijn .Veel van de reisverhalen doen mij aan vroegen denken.Hoop jullie in iedergeval in Bronbeek te zien. Groetjes Ed