Maandag 31 december; Kuala Lumpur-1, Lim family - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Maandag 31 december; Kuala Lumpur-1, Lim family - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Maandag 31 december; Kuala Lumpur-1, Lim family

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

31 December 2018 | Maleisië, Kuala Lumpur

maandag 31december, 15.00

Terug naar Gemas: na aankomst hebben we de chili-kip gegeten op het oude station. Waar vroeger de treinkaartjes weren verkocht zijn nu eetzaakjes. Gerard had dat meteen door…ik pas de volgende dag.

Bij onze home-stay hebben we ’s morgens eerst een kolonie apen kunnen bekijken die over de elektriciteitsdraden wandelden. Een uitgebreide familie met jonkies erbij. Leuk om te zien. Ze veroorzaken geen overlast, je moet alleen geen eten buiten laten liggen.

Na het ontbijt van nasi lemak en koffie van KFC (de baas bracht het op zijn brommertje) kwam de baas ons met zijn auto ophalen. Hij reed ons naar de oude brug waarvan nog 2 oeverstukken staan, aan de Johor-kant mooi geschilderd, aan de Negeri Sembilan kant verveloos. Vlakbij ligt een grote durian plantage waarvan een groot reclamebord bij de weg staat.

Bij het oude station, dat men wil renoveren om er een museum in vestigen, staan nog enkele oude wagons, zouden dit het type wagons zijn waarin de krijgsgevangenen naar Thailand gingen? De oude locomotief is er niet meer, jammer.

Gemas was waarschijnlijk wel een van de stations waar ze water en misschien wel wat te eten kregen. Op het gebied van spoorwegen is Gemas een strategisch punt; de spoorlijnen van de west- en oostkant komen hier bij elkaar en er is vervolgens één lijn naar Johor B.
Al de bouwactiviteiten langs de spoorlijn zijn voorbereidingen voor een nieuwe snelle treinverbinding maar voordat die klaar is zijn zijn we een aantal jaren verder. Wij zijn blij dat we nog over de oude lijn gaan.

Achter het station liggen de vroegere huisjes van de spoorwegwerkers, ze zien er nog heel goed uit en zijn nog steeds bewoond.

De baas van de home-stay is een kapitein op een olie of gas tanker op verlof. Hij hielp zijn vader vroeger op de rubberplantage. Deze groep Indiërs, ik kan me niet meer herinneren hoe ze heten, werkte voornamelijk in middle management functies.
Hij kocht de home-stay van een oud Chinees echtpaar voor de helft van de marktwaarde omdat ze het om een of andere reden niet aan andere Chinezen wilden verkopen.

Hij zette ons af bij het oude station waar we hem ook betaalden; totaal 138 ringgit (29 euro) voor slapen, ontbijt en vervoer!

Op het oude station wilden we koffie drinken om te tijd te doden tot we naar het (nieuwe) station moesten en dat werd heel leuk. Gerard werd gevraagd om een spelletje schaak te spelen door Adam, een bijna 18-jarige jongen die hier tijdens zijn schoolvakantie werkt. Hij komt uit Taman Negara maar is geen Orang Asli (oorspronkelijke bevolking). Het werd hard nadenken voor Gerard want hij heeft misschien wel 40 jaar geleden zijn laatste partijtje schaak gespeeld! Hij verloor dan ook maar vannacht won hij wel van Isaac, dat partijtje duurde uren!!!
Er zaten ook nog een paar mannen te dammen met een zelfgemaakt dambord en kroondoppen als stenen.
Adam maakte toen onze lunch; nasi kampung. Heel simpel (knoflook, lombok, beetje kip, ei, wat groene stukjes bladgroente, zout en vetsin - wel heel goed bakken) en verder kreeg ik nog een speciale thee gratis: teh tarik ("getrokken thee"). Hele donkere thee gaat in een kannetje met heet water en een beetje gecondenseerde melk. Dat wordt van met gestrekte arm omgegoten in een ander kannetje, een keer of twee en dan heb je een laagje schuim op de thee. Hij smaakte een beetje kaneelachtig.

Op de markt wilde ik nog 4 pisang susu (zoete kleine banaan) kopen, maar ik mocht ze niet betalen….we kregen wel uitgelegd dat er eentje nog niet rijp genoeg was.

De trein naar KL was moderner dan die naar Gemas. De stoelen die ik had geboekt waren niet de beste plaatsen dus ik ben ergens anders gaan zitten met een beter uitzicht. Er waren veel lege plaatsen en de steward vond het ook geen probleem.

In KL werden we afgehaald door de Lim familie en het was fijn ze allemaal weer te zien. Alyson blijft babbelen en vragen, Isaac zit veel beter in zijn vel dan 2 jaar geleden en Ashley is vrij stil.

We gingen eten bij Bak kut teh (ook de naam van een gerecht) waar we verschillende traditionele Chinees Maleisische varkensvleesgerechten (en groenten en tahoe) kregen. Bak kut teh is een soep met (medicinale) kruiden en varkensribben; je eet het met wat rauwe tjabit rawit, knofllok ketjap en sojasaus.

Ik had de uitleg over het Sinterklaasfeest meegenomen en we hebben er een soort verlate pakjesavond van gemaakt. De speculaasjes en pepernoten vonden ze heel lekker en de chocoladeletters (waarvan sommigen gebroken) liggen in de koelkast.
Het was 1.30 voordat ik naar bed ging en toen zaten Gerard en Isaac dus nog te schaken…

Vanavond hebben we een speciale bbq. Emmy Lou, de hulp uit de Philippijnen, maakt een speciaal gerecht en volgens Alyson krijgen we ook chocoladetaart. We zien wel….

We wensen iedereen een mooie jaarwisseling en een jaar met veel goede momenten en zonder veel zorgen!

• 31 December 2018 - 06:31

Resi:

Ook voor jullie een schitterende jaarwisseling en een spetterend 2019!!

• 31 December 2018 - 06:38

Sjraar, Ellen, Liam & Baer:

Liefste lease-ouders en inmiddels groot-ouders :),

Wat fijn om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Bedankt voor het fantastische jaar dat achter ons ligt. Op naar een geweldig 2019 met nieuwe uitdagingen en nieuw te maken herinneringen. Een mooi uiteinde en tot in het nieuwe jaar!

Heel veel liefs van ons viertjes
    xxx

• 31 December 2018 - 06:41

Dimphy:

Hi Will en Gerard,

Wat leuk al die uitgebreide verhalen!
    Geniet er maar weer volop van en luid het jaar maar goed in met je bubbels!
    Alle goeds voor jullie in 2019 vooral een goede gezondheid zodat je nog vaker mooie reizen kunt maken!
    Kees en Dimphy

• 31 December 2018 - 06:43

Ans :

Wat een avonturen hebben jullie met een hele mooie natuur erbij prachtig en vanaf de peel wensen wij jullie een mooie jaarwisseling en een gezond 2019 voor jullie gr

• 31 December 2018 - 07:05

Angela:

Fijn dat jullie het goed hebben. Een prettige jaarwisseling en alle goeds voor 2019.

• 31 December 2018 - 07:24

Marja:

Voor jullie ook een goede en mooie jaarwisseling en veel goeds voor 2019. Geniet van de mooie reis.

• 31 December 2018 - 07:49

Gerrie:

Bij jullie is het al bijna nieuwjaar en waarschijnlijk zitten jullie nu lekker te eten.
    Ik wens jullie een gelukkig en gezond 2019.

• 31 December 2018 - 09:04

Truus En Jos:

Bedankt weer voor jullie boeiend verslag. Ook leuk om de culinaire ervaringen te vernemen. Geniet vooral verder en natuurlijk een prettige jaarwisseling en een gezond en gelukkig 2019.

• 31 December 2018 - 11:00

Helma:

Wij wensen jullie ook een fijne jaarwisseling aan het andere eind van de wereld!
    Voor 2019, veel geluk, goede gezondheid en veel fantastische reiskilometers!

• 31 December 2018 - 11:55

Jolanda:

Bij jullie is het aftellen begonnen. Goed begin gewenst aan allen daar.
    Hier worden de oliebollen nog gebakken en de eieren gevuld.

Cheers.

Jolanda

• 31 December 2018 - 13:00

Martin En Karin:

Hallo Will en Gerard,

Een gezond en voorspoedig 2019 toegewenst. Ik moet al watertanden van al die gerechten die jullie daar voorgeschoteld krijgen. Is weer eend iets anders als al onze winterkost.

Groeten Martin en Karin

• 31 December 2018 - 14:35

Betty:

Hoi Will & Gerard,

En heel gelukkig 2019 gewenst voor iedereen daar , bij jullie is het inmiddels 2019.....hier pas over 5,5 uur.
    we "smullen" van jullie verhalen !

Groet Betty