Zaterdag 5 januari; Penang-2 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Zaterdag 5 januari; Penang-2 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 5 januari; Penang-2

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

05 Januari 2019 | Maleisië, George Town

Areca Hotel, Georgetown, Penang zaterdag 5 januari 21.15

We zijn net terug gewandeld van een Nonya restaurant waar we hebben gegeten. De Nonya keuken is ontstaan toen vroeger Chinese kokkies werkten voor rijke Maleisiërs en er een fushion keuken ontstond door Chinese invloeden in de Maleise keuken. Vooral in Singapore, Malakka en Penang kun je deze restaurants vinden.
We aten curry kapítan, garnalen met een sausje van zure pruimen, een soort spinazie en nog een ander groentegerecht. Van het huis een pickles van kleine uitjes en de nonya atjar. Eten in een restaurant is veel duurder dan bij de straattentjes, we betaalden ruim 111 ringgit, als je dat deelt door 5 weet je wat het is in euro’s.

Vanmorgen, na het ontbijt in het hotel, gingen we op weg naar Penang Hill. Eerst het busstation zoeken bij de Komtar toren. Bus 204 bracht ons voor 2 ringgit pp naar Penang Hill of in het Maleis Bukit Bendera.
Het was er heel druk, een hele lang rij om naar het treintje te gaan. Bij de ticket balie bleek dat we als 60+ers korting kregen; onze kaartjes voor de ”fast lane” waren 60 ipv 80 ringgit pp. En de ”fast lane” ging snel, heel snel! We liepen langs de lange rij wachtenden en gingen via een apart poortje het treintje in. Later mochten er nog wat mensen uit de lange rij bij.

De funicular werd in 1923 in gebruik genomen. Het treintje was oorspronkelijk niet gemaakt voor het vervoer van toeristen, maar om goederen naar boven te brengen voor de lokale bewoners die op de berg en langs de berghelling woonden. Het huidige treintje heeft ook nog een bakje waarin goederen worden vervoerd. De oorspronkelijke trein is precies 87 jaar in gebruik geweest. In 2010 sloot de populaire attractie voor ruim een jaar. De trein en het traject werd voor 73 miljoen ringgit compleet vernieuwd. De vernieuwde trein werd in april 2011 in gebruik genomen. Per rit kunnen 100 mensen vervoerd worden in een moderne trein met airco. Maar omdat het een enkele lijn is met maar 1 punt waar de opgaande en neergaande trein elkaar kunnen passeren duurt het lang voordat een lange rij wachtenden is weggewerkt.
Een van de oude ”wagons” kun je nog steeds zien op het terrein.
Het is een soort pretpark geworden, zeker vergeleken bij de eerste keer dat we hier waren (1999).

Penang Hill was ook een strategisch punt. Er staat nog steeds een oud Engels kanon en in de oorlog hadden de Japanners hier een commandopost.

Het uitzicht is prachtig ook al was het heiig vandaag, niet zo goed voor foto’s dus.

We moesten behoorlijk lang wachten totdat er een chauffeur voor bus 204 kwam om terug te rijden naar de stad. We misten de halte bij de Komtar omdat de bus niet terugging naar het busstation. Bij de ferry toen een CAT bus genomen, die zijn gratis maar rijden alleen maar een vaste route in de stad.

Terug in het hotel in de gemeenschappelijke binnenruimte koffie gedronken, een stukje cake gegeten en nog een beetje van het heerlijke ijs. Dat, en nog veel meer koekjes en heerlijkheden, staat allemaal klaar voor de gasten en is gratis. Omdat we onze lunch hadden overgeslagen konden we wel een beetje maagvulling gebruiken
Er lag ook een krant en daarin las ik dat de geruchten over de sultan nog steeds gaande zijn. Hij heeft na 2 maanden afwezigheid, waarin hij is vervangen door een andere sultan, zijn werkzaamheden waarschijnlijk hervat. Mahatir zei dat hij geen ontslagbrief heeft ontvangen en er dus geen woorden aan wilde verspillen……..wordt waarschijnlijk vervolgd.

• 05 Januari 2019 - 16:46

Sjraar:

Heeft zo z’n voordelen, dat 60+ zijn... Flink veranderd in 20 jaar tijd begrijp ik, maar desondanks hebben jullie het toch naar de zin gehad als ik dat zo lees. Hou ons op de hoogte. Leuk om zo een beetje mee op reis te zijn.

Xxx

• 05 Januari 2019 - 18:16

Wies:

Leuk jullie verhalen te lezen.
    Wies

• 05 Januari 2019 - 18:50

Jeanne:

Kijk elke dag uit naar jullie reisverhaal. Leuk om te lezen hoe jullie dag was en wat jullie eten!

• 06 Januari 2019 - 05:31

Ans :

Wat zullen jullie moe zijn na zo n ondernemende vakantie geweldig zoals jullie jullie reisverhaal er ons van mee laat genieten of mee reizen gr