Zakynthos, maandag 30 mei - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Zakynthos, maandag 30 mei - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Zakynthos, maandag 30 mei

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

30 Mei 2016 | Griekenland, Zakynthos

Anatoli Labreon Guesthouse, Agio Marina, Zakynthos, maandag 30 mei 18.50.

Nog snel even een begin maken van een verslag voordat de baas komt vertellen dat het eten klaar is. Iets met varkensvlees en aardappelen uit eigen tuin.

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken voor een verdere verkenningstocht over het eiland. Nog wel even aan Eri gevraagd of haar vader kon uitleggen of de vuist voor de mond van de zanger in de kerk een functie had. Nee dus, maar de man staat bekend om zijn unieke zware stem.

Dankzij een gemiste afslag kwamen we in Loúcha terecht, een dorp dat we zondag hebben gemist.
Leuk oud dorpje met een aparte klokkentoren bij het kerkje. Het regende even grote druppels maar al snel was het weer droog. Gerard heeft nog even gezocht naar de windmolen die op een oud verweerd plankje stond aangegeven maar hij heeft hem niet kunnen vinden.
Wel weer de weg gevonden die we wilden hebben en een stop gemaakt voor koffie bij een mooie baai (Kampi). De westkust is ruig, met hoge kliffen, en van bovenaf heb je een mooi uitzicht over baai en rotsen. Ze vroegen eerst 6€ voor 2 Griekse koffie maar bij het teruggeven van het wisselgeld werd de prijs met 2€ bijgesteld.
Toen de weg gezocht naar Port Limnionas en …gevonden. Haven is wel een erg weidse benaming voor de ene uitspanning die er ligt. De route er naar toe is mooi en Port Limnionas ligt aan een heel leuk baaitje. Er is een aanlegsteigertje voor één bootje waar mensen worden afgezet/opgehaald. Er zijn op verschillende niveaus terrassen en er kunnen ligbedden worden gehuurd. Het personeel hoeft niet naar de sportschool want ze lopen heel wat trappen op en af om hun gasten te serveren.
Wij hebben er ook onze lunch gebruikt en de prijzen vielen mee voor zo’n toeristische tent.
We konden via een andere weg terugrijden, Port Roxa, ook één gebouw, hebben we overgeslagen.
In Agalas hebben we de Venetiaanse bronnen, ”verscholen in een druivenveld” gevonden na slechts een verkeerd weggetje!! We hebben allebei verschillende keren geteld maar er lagen toch echt maar elf putten. Misschien is tellen toch niet de sterkste kant van de Grieken :).
Een van de grotere putten had een katrol erboven met een blikje aan een touw om water op te halen. De andere putten hadden deksels die met een hangslot waren afgesloten. Bij de put met het blikje vlogen erg veel wespen, waarschijnlijk omdat er een plastic onderkant van een fles stond met wat water erin én een paar verdronken wespen.
Vanaf het weggetje naar de putten waren de 2 grotten te zien die boven elkaar liggen. Verder lopen er verschillende weggetjes naar parkeerplaatsen om van de zonsondergangen te genieten.

Over mooie weggetjes teruggereden naar Agia Marina en onderweg nog een mooi (nonnen) klooster bekeken. We konden binnen kijken maar ik moest wel een omslagdoek over mijn lange broek!
De weg terug, na een verkeerde afslag, gevonden. We beginnen het te leren…..

Het varkensvlees met de aardappeltjes was heerlijk maar veel te veel! Morgen kunnen ze hier nog lunchen met broodjes ”pulled pork”.

Verder kwam Jeroen, van het plaatselijke reisbureau waar Kras inkoopt, nog een nieuw veerschema brengen, een van de ferry’s volgende woensdag vertrekt een kwartiertje eerder of later…als ze niet staken!!! Om die reden komen we ook een dag eerder dan gepland terug op Zakynthos.

Eri is ons ontbijt aan het regelen voor morgenvroeg, ze dacht dat we ons ontbijt op de kamer willen eten maar we willen het meenemen voor onderweg dus er moet geïmproviseerd worden, alles in een plastic zakje met plastic mesje dus we kunnen picknicken morgenvroeg.