Schaijk, maandag 13 juni - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Schaijk, maandag 13 juni - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Schaijk, maandag 13 juni

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

13 Juni 2016 | Nederland, Schaijk

We zijn al weer een paar dagen thuis en al weer "gewend" aan de grijze luchten en regen.....
Toch nog even het reisverslag afmaken, want er waren toch nog een paar uurtjes te spenderen voordat we in het vliegtuig stapten.

Zakynthos stad werd het dus en daar hebben we geen spijt van gehad.
De auto geparkeerd bij de haven en omdat ik een sanitaire stop nodig had, hebben we een espresso fredo gedronken en in dat tentje kreeg ik, zoals al eerder was gebeurd, de sleutel om naar de wc te gaan. Verder gewandeld en terwijl Gerard foto's nam zat ik op een bankje in een parkje waar ook een aantal oudere heren zaten. We hebben een soort "gesprek" gevoerd, zij in het Grieks en ik in het Nederlands en waarschijnlijk hebben we langs elkaar heen gepraat want ze besloten een liedje voor me te zingen, leuk toch?
We hebben de kerk van Dionísios bekeken, mooie fresco's en een hele mooie sarcofaag waarin deze patroonheilige van het eiland ligt.
Het paleis van de patriarch staat naast de kerk en Gerard heeft een paar foto's genomen van zijn auto. De auto zelf is niet bijzonder, een gewone middenklasser, maar hij had wel eigen nummerplaten en de mogelijkheid om vlaggetjes te voeren.
Het museum op het terrein waarin religieuze voorwerpen en boeken worden tentoongesteld hebben we ook uitgebreid bekeken, het is maar één zaal. We waren de enige bezoekers maar dat bleek achteraf niet zo gek want wij kwamen tegen 13.00 uur binnen terwijl om 13.00 de middagsluiting inging!!! Niet gezien. Gerard was naar de wc toen de suppoost achter ons de deuren van de zaal sloot. Ik vroeg of ik ook nog even naar de wc mocht. "OK, take your time" en pas toen we naar buiten gingen en hij de deur achter ons sloot zagen we het bordje met de openingstijden.....het was toen bijna 14.00 uur!
Nog even in een toeristenwinkeltje geneusd, de man was een hele goede verkoper want we gingen weg met een aardewerken schildpadje en potje honing van zijn familie in Kreta.

Zakynthos stad is vrijwel helemaal herbouwd na de aardbeving van 1953 maar de bebouwing is niet eenvormig of saai. Als je niet weet dat de stad toen vrijwel geheel is verwoest zou je niet weten dat alles van na die tijd dateert.

Toen werd het tijd om wat te eten en ook hier kregen we weer een heerlijk toetje gratis en we hadden ook nog een raki kunnen krijgen maar daar hadden we geen tijd meer voor.
We wilden de drukte vóór zijn op de luchthaven en dat is gelukt.
We zaten daar lekker op een terrasje toen we Vangelis zagen, hij kwam er gezellig bij zitten met zijn moeder en de tijd vloog om.

Bij het wegvliegen van Zakynthos zagen we schitterende onweerswolken hangen en ons vliegtuig slalomde er tussenduur, vrijwel geen turbulentie gevoeld. Verder een rustige vlucht naar Schiphol waar we nog iets hebben gegeten en toen we tegen middennacht thuiskwamen bloeiden er 7 bloempjes van de "evening prim rose", heel bijzonder want we hebben maar een paar plantjes en de volgende avonden waren er respectievelijk 2 en 1!

Dit was mijn bijdrage voor deze vakantie, Gerard zal nog wel een aantal foto's plaatsen.
Bedankt voor de leuke reacties.

• 14 Juni 2016 - 11:26

Ans Van Munster:

goede morgen will , en gerard , ik zie dat jullie ook weer een goed thuiskomst hebben ,jullie hebben er ook van genoten , maar ook wij hebben er ook van genoten om op deze manier ook wat vakantiegevoel te hebben , en van de wijde wereld wat gezien te hebben gr ans uut de peel