Donderdag 27 december; Singapore-2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Donderdag 27 december; Singapore-2 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Donderdag 27 december; Singapore-2

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

27 December 2018 | Singapore, Singapore

The Inn, Temple Street Singapore, 27 december, 22.30

Een bezig dagje vandaag. Nadat we vanochtend ons koffietje en bah pao als ontbijt hadden gehad kwam Victor ons om 9.30 ophalen voor onze ”excursies” van vandaag.
Met de MRT en de bus naar het Kranji War Memorial, een Staat- en Commonwealth kerkhof. Behalve veel slachtoffers uit Groot Brittanië, India, Australië, Maleisië en Singapore liggen hier ook de eerste twee presidenten van Singapore begraven. De lokatie is boven op een heuvel met een heel mooi uitzicht. We spraken nog met een Australische man, die in Jogjakarta woont die zijn zoontje (ik dacht zijn kleinzoon!) wilde leren over de oorlog waar zijn grootvader gehandicapt was geraakt. De grootvader was op de dag van de val van Singapore op patrouille met 11 collega’s en hij was een van de 2 overlevenden van de patrouillegroep. Hij werd na 3 dagen gevonden in een droge sloot, zijn been was verbrijzeld en moest worden afgezet.

We hebben uitgebreid de tijd genomen om rond te kijken en onze namen in het bezoekersboek gezet.
De rust op het kerkhof werd wel enigszins verstoord door de Singaporese luchtmacht die haar basis vlakbij heeft en niet boven Maleisië mag vliegen.

In een shopping mall bij het bus- en MRT station wat gegeten en gedronken en toen met de bus naar de ”Former Ford Factory”. De fabriek zou net in gebruik worden genomen toen de Japanse invasie kwam. De officiële onvoorwaardelijke capitulatie vond hier plaats en er is zelfs een script met de discussie voor de ondertekening.
Een ondertekening met grote betekenis want het markeerde het begin van de ondergang van het Britse rijk ”waar de zon nooit onderging”.
De kamer waar de ondertekening plaatsvond is met tafel en stoelen intact gelaten. Verder is er een museum waar het zo koud was dat er sjaals klaar lagen.

Daarna gingen we naar Bukit Timah waar nog een van de 3 origineel spoorbruggen ligt en ook een klein, niet officieel, station was en daar liggen ook nog 3 stukken rails.
De grond langs de spoorlijn is nog lang Maleis eigendom gebleven en later geruild met een ander stuk grond bij de haven.
De spoorlijn bestaat dus niet meer. Er is nog 1 station in Woodlands, helemaal in het noorden, en van daaruit vertrekken we morgen naar Johor Baruh.

Met de MRT terug naar China town waar Vivien aansloot. Gegeten in een Taiwanees restaurant en daarna nog een toetje (tjendol voor mij) in een speciaal toetjes restaurant.

Nu nog even douchen en dan gaan slapen, een mooie dag vandaag maar iets te lang….

• 27 December 2018 - 15:35

Berthie:

Wil en Gerard.
    Wat ondernemen jullie veel op een dag. Maar alles zeer interessant.
    Geniet nog van alles, wat je nog gaat doen.
    Veel plezier.
    Berthie en Hennie.

• 27 December 2018 - 16:58

Ans :

Wat zijn jullie actief en ondernemend geweldig leuk wat jullie daar zien en bekijken geniet ervan gr vanuut de peel jozef en ans

• 27 December 2018 - 19:47

Ans De Visser:

Fijn dat jullie het goed maken. Ik moet steeds aan Henny denken. Wat zou zij ook genoten hebben van jullie verslag. Mooi dat jullie ook die begraafplaatsen bezoeken.
    Geniet maar lekker verder, ik kijk al weer uit naar je volgende verslag.

• 27 December 2018 - 19:49

Elly Branje:

Wow jullie hebben een heel druk programma.
    Maar erg leuk om jullie te volgen, geniet ervan.
    En Will denk eraan op tijd beentjes hoog!