Zaterdag 29 december; Gemas, Tiong Homestay - Reisverslag uit Gemas, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Zaterdag 29 december; Gemas, Tiong Homestay - Reisverslag uit Gemas, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Zaterdag 29 december; Gemas, Tiong Homestay

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

31 December 2018 | Maleisië, Gemas

Tiong Homestay, Gemas, zaterdag 29 december, 21.15
Een heel huis hebben we hier ter beschikking, met keuken, woonkamer, nog een kamer, slaapkamer, 2 badkamers met wc’s zonder wc papier maar met waterbak en pannetje en in allebei ook een douchekop. Zoals ik al schreef geen internet maar ik kan natuurljk wel mijn verslag maken.
Het huis ligt buiten de stad in het groen. Ik had eigenlijk meer een soort guesthouse verwacht maar dit is ook leuk. Het is eigendom van een Indiër waarvan de vader in 1940 naar Maleisië is gekomen om op een Engelse rubberplantage te werken. ”Niet de beste tijd” zeiden we en toen bleek dat hij hier nog een oude brug weet te liggen, een van de oudste in het land.
Achter het nieuwe station schijnt ook nog een oude locomotief te staan. Morgen kijken of we die kunnen vinden. ”Niks te doen in Gemas” zeiden ze in Singapore en Johor en dan is er dit nog te zien.

Vanmorgen hebben we tot 12 uur een beet gerommeld en een simkaart gekocht voor de telefoon. Daar bleek nauwelijks telefoontegoed op zitten maar genoeg om de homestay te bellen dat we pas om 19.00 uur zouden aankomen. De eigenaar zou ons komen oppikken bij het station en ik kreeg zijn mobiel nummer om te laten weten als we klaar waren om opgepikt te worden. Hij ging ervan uit dat wij bij KFC zouden eten maar er was een openlucht ”foodcourt” en dat beviel ons beter. Chili-kip met gebakken rijst, sambal belancan (trassi) en kippenbouillon voor minder dan 3 euro. Om even een vergelijking te geven: de 2 ijskoffie’s vanmiddag bij Starbucks op het station in Johor waren minstens 2x zo duur.

De treinreis van Johor naar Gemas was ongeveer 4 1/2 uur. Hier ging wel iedereen keurig op de gereserveerde plaats zitten behalve het meisje dat op Gerard’s plaats aan het raam zat, maar dat was snel opgelost.
We hadden wat sandwiches gekocht voor onderweg want er zijn geen verkopers van eten op de stations of in de trein.

Onderweg viel ons op dat er ook hier zoveel palmolie plantages zijn. Het lijkt wel of het halve land volstaat met deze bomen.
Verder wordt er ook een tracé aangelegd voor een nieuwe weg of spoorlijn. Op sommige plaatsen heel veel werklui waarvan het grootste deel staat te wachten tot ze iets moeten doen.
Op het station van Bekok ging de trein achteruit rijden, ik denk wel aan aantal kilometers en stond toen stil….om een tegemoetkomende trein te laten passeren, daarna ging het weer vooruit.
Elke wagon heeft een eigen steward/conducteur die de plaatsbewijzen controleert maar ook rode en groene vlaggen heeft net zoals de stations-chefs.
Het is hier echt onmogelijk om zwart te rijden want zonder plaatsbewijs kom je het perron niet op en dan wordt er in de trein ook nog gecontroleerd.

Nog even iets over de controle in Singapore: bij de Maleisische douane moet alle bagage door een scanapparaat en mijn koffer moest open. Of ik drank bij me had? ”Nee” zei ik en dacht helemaal niet aan de fles champagne om 2019 in te luiden.
Omdat we langer dan 3 dageen in het land zijn is het geen probleem anders had ik ”tax” moeten betalen!!

Ook nog het vermelden waard is dat we nog geen regen hebben gehad terwijl het regentijd is. Gisteren scheen de zon en vandaag was het bewolkt. Hier in huis is het erg warm ondanks de fans die op volle toeren draaien. Op de slaapkamer hebben we airco.

Morgen om 9.00 uur krijgen we nasi lemak voor ontbijt. De eigenaar wil ons morgen nog het e.e.a. laten zien. Hoezo niks in Gemas?

Maar….geen internet!