Vrijdag 4 januari; Penang-1 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Vrijdag 4 januari; Penang-1 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 4 januari; Penang-1

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

04 Januari 2019 | Maleisië, George Town

Areca Hotel, Georgetown, Penang vrijdag 4 januari 19.05

Gisteravond hadden we het afscheidsetentje met Edward, Michelle en de kinderen in een Noord-Indiaas restaurant in het centrum van Kuala Lumpur. De rit er naar toe ging door de SMART (Stormwater Management And Road Tunnel), met bochten en zeker ook één zijtak. Totaal is de tunnel 9 km lang. Personenauto's kunnen van 4 km gebruik maken. De tunnel heeft 3 niveau’s, de onderste voor wateropslag en -afvoer om overstromingen te voorkomen in de stad. Als het heel erg is wordt ook de middelste tunnel daarvoor gebruikt en eventueel zelfs de bovenste. Een mooi project dat veel geld heeft gekost en en niet eens zichtbaar is als prestige project, zoals de nieuwste hoge toren, een project van de vorige president die verrassend genoeg de verkiezingen afgelopen mei verloor.
Voor het eerst sinds de onafhankelijkheid is er een nieuwe partij aan de macht en de nieuwe president is een voormalig president (Mahatir) die 22 jaar aan de macht was en nu 92 jaar oud is.
Er worden nu oude rekeningen vereffend en er gaan allerlei geruchten rond. Meest bijzondere dat de huidige koning (een van de 9 sultans die om de buurt een aantal jaren koning mogen zijn, ze hebben geen feitelijke macht maar tot nu toe was iedereen bang voor ze) door de andere sultans aan de kant zal worden geschoven wegens een ”verslaving”… aan wat???
Deze sultan heeft zich ook heel onbehoorlijk gedragen bij de beëdiging van Mahatir, misschien wel omdat hij als kroonprins een flinke aanvaring met hem heeft gehad over het niet betalen van invoerbelasting over dure auto’s.
Mahatir is voor de beëdiging een paar dagen op het paleis verschenen maar de sultan liet hem wachten en wachten….Mahatir heeft dat ondergaan ook al is de beëdiging een formaliteit. Toen het eindelijk zover was werd het uitgezonden op tv en de regisseur liet een arrogante sultan op zijn troon zien die hooghartig rond keek en een, van vermoeidheid bevende, Mahatir. Iedereen verontwaardigd!
De bevolking had in mei bij de verkiezingen genoeg van de corruptie en verrijking van de vorige president en nu vraagt men zich ook af waarom er zoveel geld gaat naar de sultans, dus de andere 8 voelen nattigheid.

Gisteravond hebben we ook onze nieuwjaars champagne gedronken, hij was een beetje te warm dus bij het openen spoot de champagne uit de fles. Enfin, niet iedereen kan zeggen dat de vloer is gedweild met champagne.

Vanmorgen bracht Michelle ons naar KL Sentral waar we op de trein zijn gestapt naar Butterworth. Een treinreis van ongeveer 4 1/2 uur in een comfortabele trein, niet te koud en met de mogelijkheid om eten te kopen.
In Butterworth hebben we 70 ringgit (24 euro) betaald voor een taxi naar het hotel in Georgetown op het eiland Penang, de prijs was inclusief de tol voor de brug.
De taxichauffeur, een Indiër, vertelde over een ”spook-eilandje” voor de kust, onbewoond omdat de geesten van de gevangenen die hier zijn gemarteld en gedood nog rondspoken. Hij had het ook over de problemen tussen de 3 bevolkingsgroepen: De Maleisiërs, Indiërs en Chinezen. Ze houden niet van elkaar en vooral de Maleisiërs zijn bij de 2 andere groepen impopulair omdat ze bevoordeeld worden op allerlei gebieden.

We gaan zo wat eten hier in het restaurant.
Het regent behoorlijk hard, misschien het randje van de zware storm in Thailand?