Maandag 7 januari; Penang-4 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Maandag 7 januari; Penang-4 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Maandag 7 januari; Penang-4

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

07 Januari 2019 | Maleisië, George Town

Areca Hotel, Georgetown, Penang maandag 7 januari 20.40

Alweer een dag voorbij! Vanmorgen, of eigenlijk tegen de middag, bus 204 genomen naar Fort Cornwallis. Voor 2 ringgit pp hebben we maar niet op de CAT-bus (gratis) gewacht.
De bushalte bij Fort Cornwallis ligt aan de padang, een groot grasveld dat vroeger werd gebruikt voor cricketwedstrijden. Je vindt deze grote grasvelden, omgeven door belangrijke gebouwen zoals het stadhuis en gerechtshof op meer plaatsen. In Kuala Lumpur heet het tegenwoordig Merdeka Square (vrijheidsplein).

We hebben eerst de Time Tunnel bezocht, een museum waarin de geschiedenis van het eiland wordt weergegeven en wordt geïllustreerd met foto’s maar ook met hoekjes waarin het dagelijkse leven te zien is. Het geeft een goed beeld van de geschiedenis van Pulau Pinang (eiland Penang), het betel-eiland. (In Aziatische landen wordt door oudjes vaak siri gepruimd, gemaakt van de betelnoot).
Penang is in de oorlog heel snel veroverd door de Japanners vanwege de haven, samen met Kota Baruh van waaruit de opmars naar het zuiden begon. De bevolking heeft hier veel geleden onder de bezetting en er was o.a. een foto van ”troost-meisjes” sommigen nog kinderen, maar ook foto’s van een marteling en een executie.

Op het ”War Memorial” bij de padang staat ook de Burma-Siam Railway vermeld, hoogstwaarschijnlijk zijn er Brtise POW’s van hieruit naar de spoorlijn gestuurd.

Toen we eindelijk bij het fort waren gekomen was het tijd voor een drankje en snackje. Ik had een lekker sapje gemaakt van de amra vrucht, een beetje zuur, Gerard vond het niet lekker. Het snackje: een paar kip-sateetjes.
Een tropische regenbui hield ons daar een poosje vast en daarna zijn we over de muren van het fort gelopen waar ook een heel belangrijk kanon staat met het VOC logo. Het kanon is ooit door de VOC geschonken aan de sultan van Johor. Ongeveer 10 jaar later werd Johor vernield, de sultan gevangen genomen en het kanon, Seri Rambai genaamd, verdween naar Atjeh. Op het einde van de 18e eeuw is het kanon in Selangor terecht gekomen. In 1871 hebben piraten een boot van Penang veroverd nadat ze de bemanning en passagiers hadden vermoord en daarmee gingen ze naar Selangor (stad en staat in Maleisië, iets ten zuiden van Kuala Lumpur). Als wraak brandden de Britten vervolgens de stad plat en namen het kanon mee.
Er gaan allerlei verhalen en legendes rond over dit fameuze kanon waaraan ook bovenaardse krachten worden toegekend, zoals vrouwen vruchtbaar maken.
Het fort is gesticht door Francis Light, een Brit die op Penang mogelijkheden zag voor de British East India Compagny. Malakka was al in handen van de Nederlanders en Penang was een strategisch punt voor de handel en hiermee begon de Britse kolonisatie van Zuid-Oost Azië.
Op het terrein van het fort werden we nog nagelopen door een mevrouw (gids) die ons het standbeeld van Light wees en de betelnootpalm, anders hadden we die zeker gemist!

Vanavond weer gegeten bij een Indiër, nadat we eerst een bakje cendol hadden genuttigd bij de beste cendol-verkoper van Penang. Bij de Indiër kregen we gewoon een bord eten opgeschept, geen keus. Het smaakte goed. Vanwege ”holiday” zijn de meeste eettenten gesloten, ook hier in het hotel.

Nog een correctie op het verslag van gisteren: de Jetty’s zijn geen vissershuisjes maar er werden daar sampans geladen gelost door Chinezen. Gaandeweg ontstonden er straatjes op palen die werden bewoond door een bepaalde clan. Tussen de clans van de verschillende jetty’s was nogal wat rivaliteit. De grootste jetty is de Chew jetty van de Chew clan.

En wat ik bijna zou vergeten: groot nieuws vandaag, de koning is afgetreden! Zijn huwelijk met een Russisch model wordt als reden genoemd....maar volgens mij denkt iedereen dat de andere 8 sultans onraad voelen als de bevolking ontevreden is over de kosten van de sultans en als er dan kritiek komt op hun gedrag kon er wel eens onrust ontstaan. Of de koning onder hun druk is afgetreden zal nooit officieel bekend worden.

• 07 Januari 2019 - 17:19

Wies:

Aardige verslagen. De keuken dicht van een hotel is wel het laatste wat je zou verwachten. En als de restaurants ook dicht zijn blijft er niet veel over. Zelf je potje koken in je hotel kamer!

groetjes,
    Wies

• 07 Januari 2019 - 18:01

Ans :

Weer een heel,avontuur wat jullie allemaal bezoeken en bekijken wel jammer voor jullie vakantie dat jullie zelf voor het eten moeten zorgen misschien morgen weer beter veel reisplezier nog gr van ons uit de peel

• 07 Januari 2019 - 18:44

Jeanne:

We hoorden vanmorgen op het nieuws dat de koning is afgetreden (en zagen zijn bruid) en lazen het ook in de krant.

• 07 Januari 2019 - 22:13

Berthie:

Hoi Wil en Gerard.
    Het is weer een hele onderneming jullie vakantie.
    Veel reizen en veel bekijken.
    We wensen jullie nog veel geluk, gezondheid en reisplezier in 2019.
    Hier op de Donk is alles prima.

• 08 Januari 2019 - 05:20

Arie :

Je beschrijft heel mooi hoe het daar is. We waren er zelf ook in 2014. Vooral het eten is een belevenis. Spannend allemaal. Groeten vanuit het miezerige en koude Nederland.

• 08 Januari 2019 - 06:33

Truus En Jos:

Hallo Gerard en Will,
    Even op google maps opgezocht waar jullie precies zijn. En weer een boeiend verhaal.
    Groetjes, Truus en Jos