Donderdag 10 januari; Hat Yai (Thailand) - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Donderdag 10 januari; Hat Yai (Thailand) - Reisverslag uit Hat Yai, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Donderdag 10 januari; Hat Yai (Thailand)

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

10 Januari 2019 | Thailand, Hat Yai

Train Hotel, Hat Yai, Thailand, donderdag 10 januari 21.21

Bij toeval is vanmorgen alles goed verlopen maar we hebben wel héél veel geluk gehad!!!! Maar goed dat we gisteren de illegale taxi geregeld hadden!
Gerard was net uit de douche, we waren nog niet aangekleed, laat staan klaar voor vertrek, toen er op de deur werd geklopt…..het pauze-meisje: ”taxi, taxi”.
We waren om 7.00 uur opgestaan om alles op ons gemak te kunnen doen, inclusief het ontbijt dat bij de prijs was inbegrepen. En toen was het ineens 8.30 uur. Op mijn horloge was het pas 7.30!! Hoe kan dat?
Omdat we tegen de Thaise grens aanzitten is mijn Iphone overgaan op Thaise tijd en is hij dus ook op de Thaise tijd afgegaan.
”10 Minutes”, ze knikte en verdween en 10 minuten later zaten we weer in de oude bak en om 9.00 uur waren we bij het station, zoals gepland! Als ik niet met die chauffeur had afgesproken hadden we onze trein dus niet gehaald en hadden we tot 16.40 moeten wachten in dit gat.
De procedure op het station is: eerst een kaartje kopen, dan immigratieformulieren regelen bij een vrouwtje (niet in uniform) die zo maar ergens zit, dan wachten, dan in de rij voor de uitreis procedure van Maleisië, dan in de lange rij voor de Thaise douane en dan..... mogen we ineens die hele lange rij voorbij want er is een ”box 3” speciaal voor buitenlanders, ”box 1” en ”box 2” zijn voor respectievelijk Thai en Maleisiërs.
Op het perron wees een man ons waar een soort loopplank over de smalle hoge treedjes lag om de koffers in de trein te zetten. Goed geregeld.
Het comfort in de trein is wel wat minder dan in Maleisië. Het ziet er allemaal oud uit en de banken zijn hard. De reis naar Hat Yai duurt minder dan een uur dus dat was te doen.
Het is een mooie omgeving en ik zag ergens een jongen die met een rund aan een touw over een zandpad liep, net zoals je een hond uitlaat.

Het Train Hotel ligt in en boven het station, dus alle taxi chauffeurs die zich aanboden moesten we teleur stellen.
Het Train Hotel is stukken goedkoper dan het onderkomen in Padang Besar maar het is een echt hotel, met koelkast, water, toiletbenodigdheden ect. Het is wat gedateerd maar na gisteren een geweldige verbetering.

De treinkaartjes naar Chumphon gekocht, niet de trein in de vroege ochtend die er 10 uur over doet en alleen maar 3e klas heeft (harde banken dus) maar de snelle trein die er maar 6 uur over doet en een 2e klas heeft (die veel duurder is dan de 3e klas). Prijs 502 Bath is € 14,- waarbij een maaltijd is inbegrepen. De trein vertrekt pas om 16.23 waardoor we het grootste gedeelte in het donker zullen reizen, maar we hadden niet veel zin in 10 uur op een harde bank.
Een hotel geregeld in Chumphon en daar blijven we 3 nachten.

In Hat Yai herkenden we de vele goudwinkels, als we hier de straat inlopen zie je de een na de andere. Het restaurantje waar ik 15 jaar geleden met moeite sambal peteh (stinkbonen) kon bestellen is er volgens mij nog steeds alleen nu met een aluminium in plaats van een houten vitrine.
Heerlijke ijskoffie gedronken, waarvan Gerard een foto wilde maken. Een man wachtte even, er werd een grapje gemaakt en toen wilde hij ook op de foto. Bleek een Kiwi (Nieuw Zeelander te zijn).
Langs een riviertje door een soort park om een immens grote school gelopen. De stadsplattegrond die we eerder zagen was in het Thais dus daar hadden we niets aan.
Vanavond bij een straatrestaurantje gegeten waarbij je wel in een grote overdekte ruimte kon zitten.

Morgen geen verslag want we zijn pas rond 23.00 uur in het hotel.

• 10 Januari 2019 - 15:16

Elly:

Ha ha.
    Chumpon, daar besloot ik naar huis te gaan toen ik in Thailand was. Erg heet en niet mijn stad. Maa dan heb ik het over mij, geen stadsmens. Ik hoor jullie verhalen wel en... hoop op mooie foto's die ik toen niet heb kunnen maken. Veel plezier nog en liefs Elly

• 11 Januari 2019 - 06:06

Jeanne:

Die foto met die Kiwi is echt heel leuk