25 oktober - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu 25 oktober - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

25 oktober

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

25 Oktober 2013 | Thailand, Kanchanaburi

Gisteren zij we teruggereden vanaf Sangklaburi. Bij een bepaald punt aan het stuwmeer een stop gemaakt, omdat daar Nikki lag, wat voor een paar van onze reisgenoten een bijzondere plek is. Zo zijn er veel plaatsen die van belang zijn omdat vader, grootvader, oom of vrienden er moesten werken en soms ook overleden zijn. Ook bij Barankasi en Hindat geweest.

Bij het Wang Pho viaduct aan de noordkant zijn we weer uit de bus gegaan en over de spoorlijn gelopen. O.a. langs de grotten waarover het verhaal gaat dat "Weary Dunlop" daar heeft gewerkt als arts. Maar dat is dus een mythe. Het was voor de Japanners een opslagplaats. Rod is wat cynisch over het verhaal van Dunlop omdat hij alle eer heeft gekregen terwijl o.a. ik vandaag van A. hoorde dat zijn vader overdag aan de spoorlijn werkte en 's nachts als arts en dan soms de keuze moest maken aan wie hij zijn laatste medicijnen gaf.

Vandaag zijn we met de trein naar Nam Tok gegaan. Enkelen uit ons gezelschap vinden het verschrikkelijk hoe dit een toeristische atractie is geworden, anderen hebben er minder moeite mee.

Daarna met de bus naar de watervallen. Heel mooi in deze tijd, zo aan het einde van het regenseizoen.

We reizen nu met 2 cameraploegen/documentairemakers, plus een losslopende journalist voor de Wegenergroep. Morgen staat er een artikel in de Gelderlander over onze reis. Jos en Truus, kunnen jullie voor mij een Gelderlander kopen? Ik weet niet of ik het al eerder heb geschreven maar een van onze reisgenoten heeft Pater Vergeest met dominee Mak ontmoet in het kamp.

Griselda Molemans van de 2e cameraploeg is heel geïnteresserd in het verhaal Warmenhoven dus wie weet waar dat nog toe leidt!
Vanmorgen ook Terry weer ontmoet en die zei tegen een van zijn medewerksters dat ik "part of the TBRC-family"' was...

Morgen zijn de herdenkingsceremonies op beide begraafplaatsen, waar bij ook de ambassadeur en de directeur van de Oorlogsgraven Stichting aanwezig zullen zijn.

• 25 Oktober 2013 - 13:23

Norma:

Will,
    Wat geweldig dat jullie, terecht, zoveel pers aandacht krijgen. Het is goed dat deze tijd die jullie nu nareizen niet vergeten gaat worden voor iedere generatie. Heb bewondering voor jullie dag indeling omdat deze behoorlijk gevuld is. Pas goed op elkaar en dank voor jouw mooie verslag.
    Liefs
    Norma

• 25 Oktober 2013 - 13:27

Henny Themmen-van Rosmalen:

Ach Will, ik ben even eer terug in Siam in mei 1946. Brankashi "Uncle's Rustoord". Daar was ik samen met mijn ouders en zuster Truus en Joop Tönjes van de CRW-family, die zorgde voor dit uitstapje. Ook Dokter Allaart(?) was erbij. Samen met Joop heb ik een stuk over de dwarsliggers van de Wampo-brug gelopen. Spannend.
    Met de motorlorrie er over heen was ook doodeng. De brug "wiebelde" zo!
    Ds Mak wordt genoemd in mijn vader's dagboek en het graf van Pater Vergeest in Pemantang Siantar (Sumatra)hebben mjn man en ik in 1994 bezocht. Bij een klooster waar wij ook nog een kennis, een non uit Boekel ontmoetten.
    Dank, terimah kasi banyak, voor je verslag. In gedachten ben ik er bij.
    Pas je god op jezelf, Will? Fluit maar wanneer je hulp nodig hebt! Ciao, Henny

• 25 Oktober 2013 - 15:09

Bibiana:

Super, jij schrijft het verhaal en op facebook staan de foto's :)

Ben benieuwd hoe het morgen wordt bij de herdenking.

Gr. Bibiana

• 26 Oktober 2013 - 13:09

Truus En Jos:

Hallo Will,
    We lezen dagelijks je reiservaringen. Erg indrukwekkend met ook veel emotionele momenten.
    Ook bijzonder natuurlijk de verhalen over pater Ezechiël, de heeroom van Truus, die samen met ds. Mak een onafscheidelijk duo vormde en die beiden het leed van zovelen probeerden te verzachten.
    Het zou uniek zijn om met een veteraan in contact te komen die hen nog gekend heeft. Wie weet?
    In "De Gelderlander" van 26 oktober een uitgebreid artikel van 2 volledige pagina's met de titel "een spoor van emotie", voorzien van 2 historische foto's en een actuele foto met Eddy van de Logt over de river Kwai. In het stuk veel aandacht voor de verhalen en belevingen van de veteranen. Sluit ook helemaal aan bij hetgeen jij ons bericht. Geweldig zo!
    Uiteraard hebben we een exemplaar van deze editie voor jou beschikbaar.
    We wensen jou en de anderen in het gezelschap een goede voortzetting en afronding van deze reis naar het verleden.
    Vele groeten, Truus en Jos.

• 30 Juli 2016 - 16:56

Dirk Ruurd De Jong:

l.s.
    geen reactie van mij op dit reisverslag.
    echter, ik ben op zoek naar het e-mail adres van mw. henny themmen van rosmalen.
    zij is, naar ik begrijp, echtgenote van henk themmen, invlieger bij fokker.
    graag uw commentaar, c.q. opgave van het gevraagde e-mail adres.
    met hartelijk dank bij voorbaat voor uw moeite.
    m.vr.grt
    dick de jong