Wanaka, maandag 13 maart - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Wanaka, maandag 13 maart - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Wanaka, maandag 13 maart

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

13 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Heritage Lodge, Haast, 12 maart 20.24

Kia Ora! Ja, deze plaats heet Haast, een woord dat ze in onze betekenis hier niet kennen. Alles gaat hier aan de South Coast langzaam volgens een groep Nieuw Zeelanders uit Dunedin die hier ook logeren. Haast in niet helemaal correct Nederlands kennen ze hier wel: haast niets te doen, haast geen voorzieningen zoals winkels, supermarkt, haast geen internet en helemaal geen telefoonbereik. Dat laatste heb ik niet alleen uit eigen ondervinding maar hoorde ik ook van een ambulance chauffeur die ik hier bij het motel sprak.
Vanmiddag was er een ambulance nodig bij de Franz Josef gletsjer. Als er bij de gletsjer iets gebeurt, duurt het 3 kwartier voordat iemand beneden is, dan nog 3 kwartier voordat je ergens telefoonbereik hebt en dan kan de ambulance op weg. Zij hebben ook weer 3 kwartier nodig om boven te komen…..en moet je dan naar een ziekenhuis dan ga je naar Greymouth! Het slagingspercentage van reanimaties ligt hier dan ook maar op 8%. Toen hij hoorde dat wij doorgaans binnen een half uur een ambulance hebben viel zijn mond open. Hij zei ” if you need pill’s, don’t forget to take them. Keep healthy!”. De ambulances hebben hier wel een heel uitgebreide uitrusting.

Ik loop een dagje achter want gisteravond was het te laat om nog een verslag te maken. Prioriteit had een paar boekingen regelen voor overnachtingen in de komende dagen want het zit doorgaans allemaal vol. Voor morgenavond heb ik nog een airbnb kunnen vinden en daarna met moeite nog 3 overnachtingen in Te Anau. Kiezen is er niet bij, snel boeken als er voor een redelijke prijs (en dat is doorgaans toch zo’n 100 euro) iets beschikbaar is. Wel blij dat ik het gisteren gedaan heb want vandaag was dat hier niet gelukt, het duurt ontzettend lang om een pagina te laden en dan valt de verbinding ook nog regelmatig weg. Ik ben benieuwd of het lukt om dit bericht weg te krijgen.
Verder waren we gisteren ”te laat” in ons motel, de mevrouw van motel ”White Heron” stond op ons te wachten. Dat was in Whataroa en daar is nog minder dan hier in Haast. Het winkeltje sluit al vroeg want waarom zou je open blijven voor toeristen (aldus de mevrouw van de White Heron) en een restaurant, eetgelegenheid of take-away is er niet. We moesten dus naar Frans Josef om iets te eten en daar waren we pas tegen 22.00 van terug, 30 km rijden over een bochtige, donkere weg.

Gisterochtend zijn we van Greymouth naar Hokitika gereden. Het ”food” festival is vooral een festival met bandjes, allerlei speeltuig voor kinderen en eetstalletjes met apart eten. Er liepen nogal wat verklede jongeren op straat en tegen de middag waren er al een aantal behoorlijk dronken. Wij zijn naar de wekelijkse zaterdagmarkt geweest. Overdekt en wel leuk; vooral ambachtelijke en grappige dingen: quilten, cakejes, breiwerk maar ook jade sieraden. Eén mevrouw maakte ze zelf en haar man was de verkoper. Op een bordje stond dat onderhandelen niet werd uitgesloten en uiteindelijk had ik mijn steentje van NZ$ 37,- voor NZ$ 28,- mét uitleg over het zoeken naar jade en het bewerken. Dit vind toch echt veel leuker dan de ”officiële” bedrijven.

In de omgeving ligt Kaniere, mét meer, en verderop een ”Gorge”, en er hangt ook nog een ”swingbridge” over de rivier die azuurblauw is vanwege het gletsjerwater. Gerard is er naar toegelopen en ik ben blijven praten met 2 Franse meisjes die hier 6 maanden rondtrekken en in hun auto slapen omdat het allemaal zo duur is. Elke 10 dagen gaan ze naar een hostel voor een uitgebreide douche en een echt bed.
We kwamen ook nog bij een monument voor de slachtoffers van de eerste ”massa-moord” in Nieuw Zeeland. In 1941 is hier een boer doorgedraaid en heeft hij 6 politiemensen en 1 burger doodgeschoten. Uiteindelijk is hij ook neergeschoten en een dag later overleden.
’s Avonds dus in Franz Josef gegeten in een restaurant waar verscheidene Franse studenten werkten (om hun Engels te oefenen en het verdient goed) en nog wat boodschappen gedaan. Vandaag hebben we een restje kip en champignons in een soort carbonarasaus van Maggi met spaghetti gegeten, nu weet ik tenminste ook weer waarom ik thuis geen zakjes gebruik!

Vanmorgen bij het weggaan troffen we een Franse ingenieur die in ”de olie” had gewerkt. Hij vertelde dat hij in Scheveningen had gewoond en met veel plezier door het Scheveningse Bos naar zijn werk in Den Haag fietste. Hij had ook het stripboek van de familie Doorsnee proberen te lezen met een woordenboek erbij en snapte niet waarom er geen ”f***ing idiot” op het idee was gekomen om het te vertalen in allerlei talen. Want hij had zelden zo’n leuk stripverhaal gezien.

Vandaag dus bij de Franz Josef gletsjer geweest. Géén helikopter-vlucht, laaghangende bewolking en regen, de weersomstandigheden zijn niet echt gunstig. De West Coast heeft veel ”rain forest” en hier valt dus heel veel regen. Je rijdt uren tussen groene muren, de varens metershoog en zelfs een aantal bomen zijn weelderig begroeid. ”Verdacht” groen dus, maar het schijnt dat het morgen of overmorgen beter wordt.
Wat ze ook veel hebben zijn ”sandflies” en die steken zelfs mij, ik heb er vandaag in de auto wel meer dan 10 doodgedrukt! Ze laten zich gelukkig gemakkelijk pakken maar er zijn er zovéél!!

Morgen gaan we naar Wanaka, we hopen daar op beter internet. Als ik dit bericht kan plaatsen houden jullie de foto’s tegoed.

Maandag 13 maart.
Wanaka, in de airbnb bij Emma (Francaise) en James (Kiwi), 17.28 uur.
Gelukkig weer een snelle internetverbinding hier in het huis van Emma & James. We hebben hier een bovenverdieping, slaapkamer, badkamer, strijkplank en -ijzer. De was zit in de machine en kan in de droger voordat we gaan proberen het Koreaans restaurant in het dorp te vinden.
Vanmorgen met lage grijze lucht en miezer-regen vertrokken uit Haast. Niet met haast maar op ons gemakje pas om 10.15 uur.
Mooi route gereden, een paar keer gestopt zoals bij de Fantail Falls en een mooie canyon.Tegen 13.30 vonden we de enige plaats met eetgelegenheden en daar dus maar geluncht.

Het museum met vliegtuigen uit WO II op het vliegveld van Wanaka bleek gesloten. Er was wel een Focke Wulf museum van een Zwitser die dit toestel heeft nagebouwd, er een boek over heeft geschreven en er T-shirts mee heeft laten bedrukken. Hier hadden we geen NZ$ 7 pp voor over, jammer voor hem!

Onderweg passeerden we, net zoals overal in Nieuw Zeeland, een aantal ”one lane bridges”, het is echt een uitzondering als een brug twee rijstroken heeft. Er wordt duidelijk aangegeven welke kant voorrang heeft en op lange bruggen is er een parkeerhaven en op héle lange bruggen soms wel twee. In enkele gevallen moet er ook nog een trein over, die dan natuurijk voorrang heeft. We hebben dat fenomeen nog niet meegemaakt. Het is wel opletten bij deze bruggen want vaak liggen ze net na een bocht.

Highway 6 waarop we, al sinds we aan de westkust zijn, hebben gereden is ook een hele populaire route voor fietsers. We komen er veel tegen en passeren er veel. Er zitten behoorlijke steile stukken in en sommige fietsers worden dan wandelaars. Bergaf kan heel snel gaan en het lijkt me best eng want er rijden toch ook heel wat auto’s. Gelukkig rijdt iedereen keurig links, je wordt er dan ook regelmatig op gewezen door pijlen op de weg, in de huurauto’s zitten kaartjes waar het op staat en zelfs de Tom-Tom heeft een instelling om je eraan te herinneren.

Wanaka is een soort Zandvoort aan het meer van Wanaka. Behoorlijk druk en hier is afgelopen weekend ook een soort festival geweest want op een open terrein werden grote tenten afgebroken. Het is druk in het dorp, het lijkt wel hoogseizoen in plaats van naseizoen.
Wij zijn in onze nopjes in deze airbnb, een behulpzame aardige Emma, een mooie kamer, lekker (hand)crèmepje op de badkamer, spulletjes in haar koelkast, voor nop wassen, snel internet; wat wil je nog meer.

Als er een paar dagen geen verslag komt moeten jullie niet meteen denken dat er iets aan de hand is. Waarschijnlijk hebben we dan geen internet zoals gisteren in Haast, dat schijnt hier meer voor te komen net zoals geen telefoonbereik en soms ben ik na een lange dag ook te moe om nog te schrijven, zeker als ik ook nog accomodaties moet gaan zoeken.

Morgen gaan we vroeg weg naar Te Anau, waar we 3 nachten blijven!

• 13 Maart 2017 - 09:56

Roger Van Den Akker:

Hallo Will en Gerard, wat een avontuurlijke reis maken jullie toch weer. Heel leuk om te lezen. Hier in Nederland is het heel lekker weer, zonnetje en 15 graden, dus we krijgen hier ook een beetje vakantiegevoel... Ik hoop dat de reis voorspoedig blijft verlopen, en tot over een tijdje weer in Oss. groet Roger

• 13 Maart 2017 - 23:27

Fien Boddaert:

Wát een fantastische reis !!
    En wat fijn dat ik met jullie mag "meereizen" !
    Echt genieten !

• 14 Maart 2017 - 21:24

Ans :

Wat is het ondanks de drukte van de verhuizing toch gezellig om met jullie mee te mogen genieten van jullie prachtige en geweldige vakantie wij wensen jullie nog een fijne vakantie toe gr jozef en ans