De laatste dagen in Singapore en nu weer thuis. - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Singapore en nu weer thuis. - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Singapore en nu weer thuis.

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

12 April 2017 | Nederland, Schaijk

Weer thuis, de wasmachine draait en Gerard is bezig het gras te maaien!

Nog even terug naar Singapore waar we 24 uur geleden nog genoten van een warme avond.
Maandag zijn we na een laat ontbijt in het Dim-sum restaurant op een steenworp afstand van ons hotel "The Inn" in Temple Street met de MRT (metro) naar de haven gegaan. Daar konden we vrijwel meteen aan boord van een bootje om een cruise te maken over de Singapore River. We hebben dat al eerder gedaan (dit was de 6e keer dat we in Singapore waren) maar omdat er steeds weer bijgebouwd wordt op nieuw ingepolderd land is het toch weer leuk om te doen. We zagen hele bekende dingen zoals de beeldjes van de kinderen, de waterspuwende leeuw en de oude brug en weten nu ook waar het formule 1 circuit ligt. Nieuw was o.a. een stadion aan het water en een aantal gebouwen met bijzondere architectuur.
Er waren nog 4 andere passagiers, 3 Indonesisch meisjes, alle 3 van een ander eiland, ze wonen nu in Australië en waren met een oudere Australische dame die ze "Mum" noemden.

Na een late lunch in een food court in een shopping mall zijn we met de metro naar Tion Bahru gegaan. Dit is een wijkje in koloniale stijl (art deco), gebouwd in de dertiger jaren. Nadat het een aantal jaren geleden gedeeltelijk is afgebroken en vervangen door moderne flatgebouwen realiseerde men zich dat het historische waarde heeft en het is nu een beschermd stadsgedeelte. Het is zelfs verboden om er nieuwe moderne winkels en restaurants te vestigen. De bekende Tiong Bahru food market was helaas gesloten vanwege renovatie dus daar hebben we geen kijkje kunnen nemen.
Het is mooi opgezet met groen rondom de huizen en flats van 3 hoog, met wandelpaden ertussen. Als wij expats waren, zouden we hier best willen wonen!
We zijn teruggelopen naar Outram MRT station en een halte verder waren we weer terug in China town.

Dinsdag geen wekker gezet en lekker uitgeslapen. Koffers gepakt want om 12.00 uur moesten we uitchecken. Van Victor kregen we een berichtje met de vraag om 's avonds te eten. Leuk!
Ontbijt/lunch bij Mr. Chan. Zijn Soy chicken was zo lekker dat we dat nog wel een keertje willen. Twee keer in één week eten bij een restaurant met Michelin ster..... Gelukkig was de rij wachtenden niet zo heel erg lang en we weten nu hoe het hier werkt. We voelden ons al echte Singaporians!!
Het was zonnig en erg heet. Na de koffie (bij dat tentje kennen ze ons intussen ook al) naar het China Heritage Centre in Pagoda Street gelopen. Hier zijn 3 oude huizen ingericht als museum en dat hebben ze heel mooi gedaan. Je krijgt een heel goed beeld hoe de mensen leefden en woonden in de tijd dat er veel immigranten van het vasteland van China naar Singapore kwamen (tussen 1840 en 1940). Hele gezinnen of groepjes koelies woonden in kamer van niet meer dan 6 m2. Kinderen sliepen op matjes onder het bed van hun ouders, koelies in ploegendienst deelden hetzelfde matje op het bed om te slapen, hun persoonlijke bezittingen pasten in een mandje onder het bed.
6 van deze "woningen" op 1 verdieping deelden:
- één keuken, waar elke "woning" een eigen brander had staan, bestaande uit een aardewerken pot waarin een vuurtje gestookt werd en waar een wok of pan op past,
- één hokje met een mandi bakje om zich te wassen en
- één wc die bestond uit een cementen plank met een gat erin en een bak eronder. Die bakken werden 1x per dag opgehaald....
Vóór de huizen, waar op de begane grond een winkel was, is altijd een overdekt loopgedeelte van 5 voet breed, zodat men niet in de zon of in de regen hoefde te lopen en waar de kinderen konden spelen.
Bij de "bakery" rook je de bakgeur, bij het opiumkot de opiumlucht, bij de pakhuizen de geur van nootmuskaat en zo waren er nog een paar geurtjes...
Het was zeer de moeite waard om hier een aantal uurtjes door te brengen.
Toen was het tijd voor onze laatste koffie bij "ons" koffietentje. Het recept van hun ijskoffie kreeg ik zonder probleem, er kwam zelfs nog een meisje bij om het goed uit te leggen.

Om 18.00 uur was Victor bij "The Inn" en gingen we eten bij een "vegan restaurant", een klasse beter dan waar we eerder waren. Vooral de "monkey mushrooms" waren erg lekker.
Vivien kwam van haar werk en schoof ook aan. Leuk dat we haar ook nog zagen. Met z'n viertjes nog naar het toetjes restaurant en toen was het tijd om naar het hotel te gaan, het was een hele gezellige afsluiting van deze reis.
Met de shuttle bus met als enige andere pasagier een Zwitsere jongen ging het richting vliegveld.

De reis verliep prima, allebei goed geslapen en om 7.15 vanmorgen stonden we weer op Schiphol waar we de trein naar huis hebben genomen. Maar waar hadden we de huissleutel gelaten en waarom was mijn sim vergrendeld en wist ik de code niet meer?
Gelukkig was er wifi in de trein en stond onze buurvrouw Ineke ons al op te wachten om ons een sleutel te geven....

De sim is weer ontgrendeld, de sleutels zijn weer teruggevonden en wij pakken ons leventje hier weer op.

Dank voor al jullie leuke en lieve reacties, ze worden allemaal vastgelegd in een mooi dag/fotoboek van "waarbenjij.nu".

• 13 April 2017 - 00:41

Berthie:

Wil en Gerard,
    Welkom thuis van jullie schitterende reis op de Donk in Schaijk.
    We horen jullie verhalen nog graag een keer.
    Haal de warme kleren maar weer voor de dag.

• 13 April 2017 - 07:26

Betty Visschers:

Welkom thuis Will en Gerard,
    Wat een mooie verhalen weer ! tot binnenkort,
    Groet Betty

• 13 April 2017 - 09:42

Sjraar:

Welkom thuis. Bedankt voor het meenemen van ons op jullie teis. Ik heb er van genoten :)

Liefs Xx

• 13 April 2017 - 14:59

Celine:

Wát een reis, geweldig! Welkom thuis en nu bijkomen en nagenieten...
    Gr. Céline

• 13 April 2017 - 18:31

Myrna:

Ooh wat hebben jullie een mooie reis gemaakt. Ik heb nog niet alle verslagen gelezen maar ga het zeker nog doen. Nu weer homesweethome en het alledaagse leventje weer oppakken!
    Groetjes Myrna