08 Donderdag 9 aug - Reisverslag uit Brantford, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu 08 Donderdag 9 aug - Reisverslag uit Brantford, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

08 Donderdag 9 aug

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

10 Augustus 2012 | Canada, Brantford

Donderdag 9 augustus was weer een dag met een gezamenlijk familie-uitje. Om kwart voor zes op, omdat we om 6:30 moesten vertrekken om de files voor te zijn, om zeker te weten, dat we om acht uur bij het verzamelpunt zouden zijn. Ja, ja, Ontario is heeeeel groot. En dat is dan nog maar een provincie van Canada. Mensen hier vinden het niets bijzonders om anderhalf uur in de auto te zitten om 's morgens naar hun werk te gaan en 's avonds weer terug. Dus geen wonder, dat tijdens de spits alle 2x4 snelwegen veranderen in gigantische "parkeerplaatsen".
Wij waren dus al om kwart voor acht in MIlton en hadden nog tijd om bij een Tim Horton's koffie te drinken een wat te eten. Milton is de snelst groeiende plaats in Ontario wat betreft aantal inwoners. Er is weinig werkgelegenheid, maar ligt centraal t.o.v. andndere grote steden. Er wordt dus voornamelijk gewoond. Veel projecten woningbouw, maar (zekere voor Canadese begrippen) op miserabele kleine perceeltjes. Je kunt met een grasmaaier nauwelijks door het steegje tussen 2 juizen. Maar dat hoeft ook niet, want de percelen zijn zo klein, dat je geen zit-maaier nodig hebt. Enfin.
Half negen was de bus er ook volgens afspraak. 47 trippers. Verwachte reisduur: 2,5 uur. Dankzij de buschauffeur, die een verkeerde snelweg-afslag nam, en daarna weigerde om te draaien, maar koppig de aanwijzingen van zijn "Tom Tom" bleef volgen, hebben we heel wat binnenland en wegen zonder middenstreep gezien. Precies om half 12 waren we op de bestemming. Uit de bus direct doorlopen naar de boot. Omdat ik als eerste de bus uit was, kon ik nog net een half sigaretje wegwerken.
We gingen een tochtje maken met een echte oude originele stoomboot. Ooit gebruikt door de Royal Canadian Mail. Een postboot dus. Op een van de grotere meren halverwege Toronto en North Bay. Een touristisch gebied waar veel mensen met veel geld een optrekje hebben aan de oever, of op een van de duizenden eilandjes. In het begin van de vorige eeuw al een gebied waar de gefortuneerden zich goed thuisvoelden.
Leuk bootje. Leuk voor technici om zo'n antieke stoomboot nog echt in werking en gebruik te zien. Al is het maar als touristische attractie. Kapitein op de brug, die nog d.m.v. door kabels bediende apparatuur de commando's doorgeeft aan de machinist. Die heeft zijn post op het warmste plekje van de boot: op een rooster (zodat hij het gebeuren onder zich goed in de gaten kan houden) boven de stoommachine, die 2 schroeven aandrijft. Commando's van de brug (b.v. full ahead portside/starboard) bevestigt hij mechanisch, waarna de uitvoering volgt d.m.v. het bedienen van heldels waarmee de richting en de hoeveelheid van de stoom verdeeld wordt over de 2 stoommachines. Een voor de linkse schroef en een voor de rechtse schroef.
Wij vonden het maar een bijzonder warm plekje, maar de machinist klaagde niet; het viel vandaag nogal mee. Waarschijnlijk, omdat het vandaag voor het eerst sinds lange tijd een stuk koeler was en bewolkt. Ook heeft het zo ongeveer de hele dag geregend. Boeren blij, wij mider.
Lunch aan boord. En na 2,5 uur was ons boottochte om 2:00 uur alweer voorbij. Lopend naar het vlakbij gelegen regionale scheepvaartmuseum. Geeft een indruk van het leven in de streek rond 1930. Ook hele mooie bootjes te zien met een bordje er bij "please, do not caress" in plaats van "do not touch". Een verschil, ook gevoelsmatig.
Dank zij alle verstopte snelwegen in het spitsuur en de regen rond 19:00 weer terug in MIlton. Nog een uitgebreide rook-sessie op de parkeerplaats en daarna in 75 minuten naar huis. Van tevoren afspreken, wie in welke volgorde van de badkamer mag gebruiken.
Lekkere linzensoep als diner.

Vandaag vrijdag overdag geen aktiviteiten. Barbara, Will, Wies (mijn zus) en Wendy (haar dochter) zijn shoppen.
Vanavond gaan we naar een "introductiecursus gokken" op de renbaan, incl. eten. Draverijen met sulkys. Een (betaalde) cursus incl. een tegoedbon van C$ 10 om praktisch te kunnen oefenen. Of daar nog iets over te melden is weten we morgen. Wies en Wendy gaan morgen met de trein naar Toronto (en terug) om te schoppen.

• 11 Augustus 2012 - 17:54

Gerard & Will:

Joke,
    alsnog gefeliciteerd met je verjaardag!

• 12 Augustus 2012 - 10:04

Susanne Van Den Heuvel:

Hi Will en Gerard,
    IK heb begrepen Gerard, dat je op 5 augustus j.l. 65 jaar ben geworden. Heel hartelijk gefeliciteerd.
    Men zegt dat dit de start is van de "golden years". Ik hoop en wens je ook toe dat deze bewering voor jou echt waar zullen zijn. Ik heb al een aantal jaren ervaring en eerlijk gezegd, ik vind dat er toch een zekere waarheid zit in deze uitspraak.
    Leuk, om al die bekende en onbekende familieleden te ontmoeten. ik kan me zo voorstellen, dat er af en toe ineens iets "bekends "' opduikt, in uiterlijk of misschien in een manier van doen.
    Zoals gewoonlijk Gerard, zijn de foto's erg leuk. Canada is echt iets totaal anders dan Azie. Ik vond vooral de ervarin g van de ruimte, het rijden op de wegen, zonder iemand tegen te komen, geweldig.
    Geniet er nog van, en goede terugvlucht op de 14e.
    Groetjes,
    Susanne