Woensdag 23 januari; Bangkok-3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Woensdag 23 januari; Bangkok-3 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Woensdag 23 januari; Bangkok-3

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

23 Januari 2019 | Thailand, Bangkok

Hotel Icon, Bangkok, woensdag 23 januari 20.55

Alweer onze laatste dag in Bangkok! Morgen vliegen we om 12.15 naar Singapore, de taxi besteld voor 8.15 want door de verkeersdrukte kost het nogal wat tijd om op het vliegveld te komen.

Vanmiddag hebben we een georganiseerde toer gegaan, over de Chao Phraya rivier en door een aantal klongs (waterwegen in Bangkok, kanalen en zijriviertjes). Toch wel gemakkelijk zo’n georganiseerde toer: het busje rijdt voor, stopt bij het Sheraton aan de rivier, daarachter is een pier en daar komt de longtailboot.
Volgens de gids van de boot zou het een James Bond boot zijn maar die zag er op het plaatje iets anders uit, wel een longtailboot maat met stukjes zeilstof aan de zijkant in plaats van een blitse blauwe zijkant.
Het in- en uitstappen ging niet zo heel gemakkelijk omdat de boot een heel stuk lager lag dan de pier. (Zonne)brillen moesten af, op het rijvlak van een rubberband stappen, dan op het zijwandje van de boot, dan op het bankje en dan nog een stap en kon je gaan zitten. Als je jong en lenig bent of heel lange benen hebt is dat niet zo lastig maar de meeste vrouwelijke passagiers hadden er wat moeite mee, me too!!

De enige stop was bij Wat Arun, een boeddhistisch tempelcomplex vernoemd naar de god Aruna (god van de dageraad).
Volgens een legende zou koning Taksin in 1767 deze plek bereikt hebben vanuit de oude, geplunderde hoofdstad Ayutthaya waarna hij hier een tempel liet bouwen voor de Smaragdgroene Boeddha. Dit beeld zou later geplaatst worden in de Wat Phra Kaew. Het huidige complex werd gebouwd onder Rama I en Rama II. De tempel die toen gebouwd is was een heel stuk kleiner en zit nu in het nieuwe complex; niet meer te zien.
De Wat Arun heeft een centrale grote pagode (prang) van 79 meter hoog en is gebouwd volgens de Khmer-architectuur. Daar omheen staan nog vier kleinere prangs en vier mondops (vierkant bouwwerk). Hij is rijkelijk versierd onder andere met stukjes porselein, in mooie kleuren. Het is een prachtig complex, mooi gerestaureerd.

De tocht ging verder door de klongs en het laatste stuk weer over de rivier, waar je een mooi uitzicht hebt op de skyline van Bangkok. Vanuit de klong moesten we door een sluis om de rivier op te komen, dat is niet altijd het geval, het hangt af van de waterstand in de rivier.
Vorige keer dat we hier waren (of de keer daarvoor) waren in Bangkok flinke overstromingen en werden er allerlei plannen gemaakt om dat in de toekomst te voorkomen. Nu maakt niemand er zich nog druk over terwijl het gevaar niet geweken is. Bangkok ligt in een delta en net als in Jakarta klinkt de bodem in.

Het busje haalde ons natuurlijk ook weer op en vlak bij ons hotel nam de chauffeur een ”shortcut”, door de parkeergarage van het Majestic Hotel kwam hij in het straatje van ons hotel uit. Zou ongeveer 20(!) minuten schelen omdat hij anders via Sukhumvit moet gaan en dat schiet niet op.

Vanavond bij Pinky onze bestelling opgehaald en afscheid genomen.
Daarna bij een Mexicaan gegeten en nu weer terug in het hotel. Dadelijk de spullen in de koffers en nog één nachtje slapen in Bangkok.

• 23 Januari 2019 - 11:55

Ria:

Hele goede terugreis gewenst.

• 23 Januari 2019 - 12:50

Jos Wessels:

Natuurlijk heb ik dagelijks genoten van jullie uitvoerige Reisverhalen. Erg interessant! !

Ben er in 1997 zelf geweest, Het was toen niet zo uitgebreid. Heb daar toen in Royal Princes hotel gezeten

en later in een Guesthouse.

Hoop jullie in Bronbeek weer te ontmoeten dus tot ziens. Warme groeten van Jos

• 23 Januari 2019 - 13:46

Gerrie :

Wil en Gerard, het waren weer mooie reisverhalen en foto's.
    Goede reis terug.

• 23 Januari 2019 - 17:14

Ans :

Het was weer kei schon om opndeze manier weer met jullie mee te gaan op vakantie het was weer geweldig een goede rerugreis gewensten gr vanuut de peel