Maandag 28 januari; Weer thuis - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Maandag 28 januari; Weer thuis - Reisverslag uit Schaijk, Nederland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Maandag 28 januari; Weer thuis

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

28 Januari 2019 | Nederland, Schaijk

Thuis in Schaijk, 28 januari 08.30

Weer thuis sinds gisterochtend en nu even de tijd nemen voor het afsluitend verslag.

Nog even terug naar vrijdag, naar Canning Hill. Deze heuvel is in vroegere tijden de plaats geweest waar de heersers woonden. Er staat nog een grafmonument waarvan gedacht wordt dat het van Iskandar Shah is. Hij was een heerser in de 14e en 15e eeuw. Volgens bepaalde bronnen is hij uit Singapore verdreven na een lange belegering door Majapahit met zijn troepen uit Java. Hij zou daarna Malakka gesticht hebben.
Na de komst van de Britten werd Canning Hill de plaats waar, nadat Raffles hier een huis liet bouwen, de gouverneurs woonden. De heuvel werd een belangrijk communicatiecentrum. Er werd een fort gebouwd om Singapore te beschermen tegen een aanval vanuit zee. in 1926 werd het oude fort afgebroken.

In de jaren 20 is er een statig gebouw neergezet voor het Britse leger. In de muren eromheen zijn de grafstenen ingebouwd van een oude Christelijke begraafplaats die werd gebruikt tot 1865.
Eind jaren 30 is de Battlebox gebouwd, een ondergrondse bunker. Het werd deel van het British Far East Command Head Quarter. Hier, 9 meter onder de grond, nam Luitenant-Generaal Arthur Percival de beslissing tot overgave aan de Japanners op 15 Februari 1942. Singapore, waarvan werd gedacht dat het een onneembare vesting was, had nauwelijks de middelen om tegen de Japanners te vechten. Een mooie haven, maar de 2 oorlogsschepen (Prince of Wales en Repulse) werden al op 10 december 1941 (!) door Japanse torpedo’s tot zinken gebracht.
In feite begon de aanval op Maleisië al een half uur na de aanval op Pearl Harbour.
De luchtmacht was geen partij voor de superieure Japanse vliegtuigen. Slechte coördinatie aan Britse zijde leidde tot een succesvolle Japanse aanval op 9 december 1941 op het vliegveld van Singapore. Daarbij verloor de RAF bijna al haar in Singapore gestationeerde gevechtsvliegtuigen.
Winston Churchill had de opdracht gegeven dat Singapore tot de laatste man (inclusief generaals) verdedigd moest worden, maar na overleg werd door Percival besloten tot overgave om verder bloedvergieten te voorkomen.
De feitelijke overgave werd getekend in de Ford fabrieken waar Percival werd vernederd door Yamashita door hem te laten wachten. Een verdere vernedering kwam toen alle geallieerde troepen in een rij langs de weg moesten worden opgesteld waarna Yamasihta en zijn gevolg in auto’s de rijen geallieerde gevangenen die stonden opgesteld inspecteerden.

Maar in 1945 was de wraak zoet. Op bevel van de Amerikanen werd Percival, die gevangen zat in Formosa (Taiwan), opgehaald om bij de ondertekening van de capitulatie van Japan door diezelfde Yamashita aanwezig te zijn.

Canning Hill was zeer de moeite waard om rond te kijken en de Battlebox was de prijs van S$ 20,- ook zeker waard. De rondleiding en uitleg waren voortreffelijk.

Zaterdagavond hebben we ons, met koffers, door de mensenmenigte in Temple Straat geworsteld, om op tijd bij de taxi standplaats te zijn waar een limousine taxi (veel duurder dan een gewone taxi) ons om 20.00 uur zou ophalen.
Maar goed dat we ruim op tijd waren want de taxi was 10 minuten te vroeg. De chauffeur, die de rit van een collega had overgenomen, had naar de Inn gebeld om te vragen hoe wij eruit zagen. Je betaalt veel maar dan krijg je ook wat! Een gewone taxi durfden we met de drukte hier niet aan. Vrijdagavond stond er een hele rij op een taxi te wachten en er kwamen vrijwel geen lege taxi’s. Zaterdagavond stond er een rij taxi’s te wachten maar geen passagiers! Als je alles van tevoren wist…..

Na een rustige vlucht tegen 6.30 op Schiphol geland. Door hele onduidelijke kaartjesautomaten van de NS kregen we 2 dagkaarten à 53 euro in plaats van 19,70. Daar gaan we nog een briefje naar de NS aan wagen, het zal wel niets uithalen maar als wij er al niet uitkomen, hoeveel vangt de NS dan van onwetende buitenlanders?

Heel fijn was dat Miriam ons ophaalde in Oss. En nu dus weer thuis, wel even wennen aan het temperatuurverschil!

Hartelijk dank voor alle leuke reacties op onze verslagen en foto’s. Dat maakt het extra leuk om de verslagen te maken en het motiveert zeker om het (bijna) elke dag weer te doen.

• 28 Januari 2019 - 08:26

Betty Visschers:

Welkom thuis !!!

• 28 Januari 2019 - 08:49

Ans:

Wat fijn dat jullie weer gezond en goed zijn thuis gekomen maar jullie hebben weer een geweldige grote en mooie reis mogen ervaren en wij hebben er op eennmooie rustige manier van mogen mee genieten Gr. Van ons uut de Peel

• 28 Januari 2019 - 12:24

Ria:

Fijn dat jullie weer ongeschonden thuis zijn.
    En wat een mooie verhalen heeft jullie reis opgeleverd, zo knap om de tijd te nemen alles zo gedetailleerd aan ons door te geven.
    Tot snel ziens!

• 28 Januari 2019 - 12:55

Angela Bitter:

Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn. Naast alle geschreven verhalen zullen er ook mondelinge reiservaringen zijn. We horen ze nog wel. Rust nu maar eerst uit!.

• 28 Januari 2019 - 13:39

Elly:

Welkom thuis en tot gauw! Voeten zullen me wel nodig hebben.
    Tja de treinkaartjes op Schiphol. Goede zaken voir de NS. Heb ik ook al problemen mee gehad

• 28 Januari 2019 - 13:55

Dimphy:

Hi Will en Gerard,

Welkom terug! We zijn toch weer heel wat wijzer geworden door al die interessante verhalen!
    Nu relaxen!

• 28 Januari 2019 - 18:12

Jos Wessels:

Heel veel dank voor jullie verslagen vooral deze laatste want wij op Java zaten knel !Onze verouderde luchtmacht werd in Singaopore al ingezet en na de ondergang van de Repulse en de Prins of Wales was de
    weg vrij naar Ned. Oost Indie. De laatste prop.jager steeg op uit Bandoeng (Tjililitan) met luitenant van Helsdingen .Hij is nooit meer gevonden.Als Gen terPoorten de vergave niet zou tekenen, zou heel Bandoeng
    plat worden gebombardeerd.

In vroeger jaren had je op west-java het rijk van Mohdjohpait met Sultan Sentot. Ja, toen kwamen de Nederlanders met hun ruilhandel en later de V.O.C.

Hoop jullie gauw weer te ontmoeten. Warme groetjes ,Jos

• 29 Januari 2019 - 05:39

Wies:

Goed te horen dat jullie weer heelhuids thuisgekomen zijn. Op naar het volgende avontuur?