Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: gerardenwill

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

07 Oktober 2011 | Laos, Luang Prabang

Tsjaaaa... en hoe was het in Luang Prabang...?
In ieder geval hardstikke touristisch. Welliswaar is het nog laagseizoen (over 1 maand is het veel drukker), maar alles ademt hier in het centrum naar tourisme. Vergelijk het met Valkenburg of Zandvoort. Zelfs Amsterdam-centrum heeft dat minder. De tijd van de armoedige backpacker die voor een prikkie het land kwam ontdekken,is voorgoed voorbij. Er heerst nu massatourisme en het geld stroomt binnen. Volgens een Australische, die hiet al meer dan 20 jaat woont met haar Laotiaanse familie, is het rond 2003 begonnen en was er in 2008 in Luang Prabang niets authentieks meer te bekennen, behalve de voorgevels van de gebouwen, omdat Unesco dat zo wil hebben. L.P. staat sinds 1995 op de werelderfgoedlijst.
Maar goed. Als je Laos wilt bezoeken, dan kun je Luang Prabang niet links laten liggen. En Vientiane net zomin. En ik denk, dat de rest van Laos voorlopig nog voorbehouden blijft aan de echte geharde ouderwetse rugzaksjouwer, die niet terugschrikt voor echte ontdekkingstochten en ontberingen. Want laat ik eerlijk zijn: Will en ik voelen er ook niets meer voor, om in een lokale bus zonder airco 10 uur heen en 10 uur terug, door elkaar geschud te worden, om ergens een vallei met kapotte kruiken te gaan bekijken. Of om daarheen te gaaan, waar nog nooit een blanke is geweest.
En de bezoekers met geld, die het comfortabel wil doen, die wordt het gemakkelijk gemaakt. Zo zijn in het verleden ook Spanje, Griekenland Turkije en Tenerife "ontwikkeld". En nu is Azié aan de beurt.

Goed.... Wat hebben we gedaan, resp. wat hebben we gezien,

De grote waterval. Er is ook nog ergenss een kleine waterval, maar die had onze interesse niet meer, nadat we de grote gezien hadden. Vanuit L.P met openbare banken-taxi in ca. 45 minuten te bereiken. Hobbelweg. Het had de laatste tijd veel geregend, dus de waterval stond goed open. Zoveel water, dat op plaatsen zelfs de picknickplaatsen onder water stonden. Bij de swimming area hing een touw met knopen in een boom. Dappere figuren kunnen daarmee Tarzan spelen en zich uiteindelijk in het water laaten vallen.
Zonder meer een mooie waterval.

Maandag hebben we de heuvel beklommen die 100 meter boven de hoofdstraat uitsteekt.Behoorlijk stijle beklimming. Bovenom staat natuurlijk een tempeltje en een stupa. Nauwelijks uitzicht op het oude centrum en de Mekong rivier. Wel mooi uitzicht op de "nieuwe stad". Geen helder weer en bewolkt, dus matige foto's. Boven kwamen we nog een hagedis tegen en wat landende vliegtuigen, en onderweg naar beneden, aan de andere kant van de heuvel, nog eenn verzameling Budha's.
Bij onze verkenning van het Noord-Oostelijke schiereiland van L.P. werden de lagere-klassen-leerlingen gymnastisch gedrild door een oudere leerling. Op fluitcommando werden telkens andere houdingen aangenomen. Onderwijl waren dekdekkers besig het dak van hun (gesloten) school te vernieuwen. Wanneer ze verder gaan weet ik niet. We komen er elke dag langs, maar vanavond (donderdag) was de situatie hetzelfde als maandagavond.
Laos, en L.P als oude koningsstad, heeft als deel van Indo-China natuurlijk onder sterke Franse invloed gestaan. Dat is een veel gebouwen en auto's) nog terug te zien.
Uiteraard kwamen we nog een Wat tegen.
Het schiereiland van oud-L.P. wordt gevormd door de Mekong en een rivier die daar in uitkomt. Aan de andere kant van de uitmondende rivier staat een uitspanning die lijkt op zoals ik mij een smokkelaars-ontmoetingscentrum voorstel.

Dinsdag hebben we uitgeroepen tot rustdag, toen bleek dat het Nationaal museum juist op die dag gesloten was.

Om de woensdag door te komen, had Will weer een kook-cursus gevonden, dus ben ik het grootste deel van de dag alleen op stap geweest.
Twee Tatten bekenen. Tiezicht gehouden bij het bouwen van een bamboe-boot die waarschijnlijk bij een of andere ceremonie gebruikt gaat worden. Een hele poos langs de zijrivier gezeten waar de een trappenstelsel in elkaar zetten om van de rivier naar boven te kunnen komen. Vissers gadegeslagen. Koffie gedronken. Will opgehaald van cursus en de restjes cursus-materiaal verorberd.

Vanmiddag (donderdag) het Nationaal Museuum bezocht. Was het vroegere koninklijke paleis. Foto's maken was niet toegestaan. Gelukkig was er op het terrein ook nog een Wat. Maar zonder Budha; die hadden ze naar het museum verplaatst.

Morgen gaan we met de bus naar Vang Vieng. Tien over negen worden we opgehaald. Ritje van 5-6 uur afhankelijk van het aantal foto-stops.
Foto's bij dit verslag komen (over)morgen. Het is nu hoogste tijd voor een tukje.

• 06 Oktober 2011 - 18:41

Ria En Frank :

Volgens ons maken jullie het weer goed daar! Veel te zien, jullie voelen je er weer thuis, dus wat wil je nog meer. En ....de kookcurssussen moeten straks thuis toch hele lekkere hapjes opleveren zo geleerd van de echte Thai toch! We horen wel, groetjes van ons, Frank en Ria

• 06 Oktober 2011 - 18:46

Fraank En Ria:

Wil, met wie loop jij te showen op je borst?

• 07 Oktober 2011 - 07:10

Sjraar:

Klinkt allemaal goed! Volgens mij hebben jullie het goed naar de zin! Ben erg benieuwd naar de nieuwe kooktrucs die Will geleerd heeft!

groetjes!

• 07 Oktober 2011 - 08:05

Arie:

Klinkt allemaal heel goed. Wij vertrekken morgen maar schrikken een beetje van het weer. Hadden jullie helemaal geen last van overstromingen en zo? We zijn 21 en 22 okt bij the River Kwai als we het programma niet aanpassen. Misschien moeten we maar uitwijken naar laos want ziet er goed uit. Nog veel plezier daar. Arie

• 07 Oktober 2011 - 10:08

Bibiana:

Will, wat jij allemaal op de kookcursussen leert, de rijsttafel wordt steeds uitgebreider! Hopelijk is het niet allemaal erg pedis want je weet dat ik een nep-Indo ben.

Liefs/groetjes, xxx

• 07 Oktober 2011 - 11:44

Roger Van Den Akker:

Hallo Will en Gerard,

wat een boeiende reis hebben jullie, en hele mooie foto's. Ik heb de foto van de os aan de muur al doorgestuurd naar het museum Jan Cunen:-)

Veel plezier nog en succes later met het schildje en je boek!

groet
    Roger

• 09 Oktober 2011 - 17:11

Wil En Joyce:

Hoi, Will wat moet jij nou met een kookcursus? Krijgen we nog lekkerderder eten bij jou? Fantastisch moet het daar zijn. Wat een prachtigefoto's joh. Groetjes.