Van Vientiane via Bangkok naar Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Van Vientiane via Bangkok naar Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Van Vientiane via Bangkok naar Kanchanaburi

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

17 Oktober 2011 | Thailand, Kanchanaburi

Het oorspronkelijke plan was om na Vientiane (Laos) nog Sukhothai en Phitsanulok in Thailand te bezoeken en daarna via Bangkok naar Kanchanaburi te reizen. Er zijn echter berichten over overstromingen in Oost- en Midden-Thailand, waarschuwingen van overheidswege en waardevolle adviezen van Maureen Hoyer (wonende in Bangkok). Over een paar dagen wordt ook de situatie rond Bangkok kritiek, Waarbij we ons eigenlijk geen voorstelling kunnen maken, wat dat dan gaat inhouden. Er wordt gezegd, dat dit de ergste overstromingen zijn in 50 jaar. We besluiten in ieder geval onze plannen te wijzigen. Niet naar Sukhothai en Phitsanulok, maar zo snel mogelijk naar Bangkok om het water vóór te zijn, en vandaar de volgende dag naar Kanchanaburi.

Donderdagmorgen met de bus van Vientiane naar Udon Thani. Vandaar gaat 2x/dag een vliegtuig baar Bangkok; om 13:00 en om 17:40. Maar de bus stopt niet bij het vliegveld en om 13:00 staan we op het/een busstation in Udon Thani. Daar staat net een luxe VIP-bus klaar voor vertrek naar Bangkok. Tickets gekocht, koekjes voor onderweg en om 13:30 vertrokken. 1 stop na 1 uur rijden om brandstof te tanken. Rond 19:00 uur komen we in een file: de weg staat onder water. Omgeleid; door het water. Veel regen onderweg. Prachtige weg trouwens; een verademing t.o.v. Laos. Om 23:00 aangekomen op 1 van de busstations van Bangkok. We hebben geen idee welk busstation. Uiteraard worden we aangeklampt door een taxi-chauffeur. Naar Ploenchit (wijk in Baangkok) is het, volgens hem, 20 km. We besluiten, dat hij ons naar een hotel in de buurt mag brengen; het Washington DC. Klink goed, maar blijkt minder. De hoertjes staan je bij de lift al op te wachten. Enfin, we overleven het wel.
Douchen... slapen, waar Will veel moeite mee heeft door de gekneussde ribben en het hoesten van de verkoudheid.

Vrijdag als ontbijt de laatste koekjes van gisteren.
Taxi. Eerst langs een ATM om geld uit de muur te trekken. Het hotel konden we gelukkig met VISA betalen, maar cash voor de taxi zou al niet meer genoeg zijn geweest.
Ploenchit blijkt veel dichterbij dan gedacht. Tegen 10:30 zijn we bij opticien Lek voor brilleglazen. Daarna naar Pinky voor kleding.
Eten bij een eet-winkel-stalletje, en als de onweersbui voorbij is met een taxi naar Victoria Monument. Daar 3 tickets (2 voor ons en 1 voor de bagage) voor een mini-bus naar Kanchanaburi. Half 2 vertrekken. Chauffeur rijdt als een formule-1-coureur. Als we Ban Pong doorrijden, denken we, dat we er bijna zijn. Ban Pong was het beginpunt van de beruchte Dodenspoorlijn. Maar Kanchanaburi blijkt nog 50 km verder te zijn. Rond half vijf arriveren we bij het bussatation. Een rode-open-taxi wil ons voor 200 Baht wel naar het door ons uitgezochte hotel brengen; maar 120 B blijkt ook genoeg, en als Will in vorm was geweest, 100 waarschijnlijk ook wel. Maar eerst langs een apotheek, want Will vergaat van de pijn. Rond 5 uur komen we bij River Kwai Bridge Resort aan. Het staat ons wel aan. 1400 Baht (35 Euro)/dag incl ontbeit. Hier blijven we tot de 24 of 25ste. Dan moeten we weer naar Bangkok om onze bestellingen op te halen. 26/10 vliegen we van Bangkok naar Singapore.... Als het weer en het water het toestaan....
Bij dit verslag zijn geen foto's. Zeg nou zelf; wanneer had ik die in godsnaam moeten maken???

• 17 Oktober 2011 - 14:37

Bibiana:

Groetjes aan Terry en Rod, ben benieuwd wat zij van het boek en vooral het mooie schildje vinden (hahaha).

Groetjes/liefs xxx

• 18 Oktober 2011 - 00:08

Hoi Vanuit Chiang Ma:

Hallo Wil en Gerard. Vervelend zeg van Wil. Wij gaan vandaag toch vanuit CM naar Sukothai en Pitsanulok. Ben benieuwd. Nog weinig regen gehad maar nu? Misschien tot over een dag of 3. Groetjes Arie en Ineke