Christchurch, woensdag 8 maart 2017 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Christchurch, woensdag 8 maart 2017 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Christchurch, woensdag 8 maart 2017

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

08 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

We zijn net op tijd weg van het Noorder Eiland. Gisterenmiddag begon het te regenen, regenen en nog meer te regenen en er wordt nog veel meer verwacht. Zelfs noodweer, terwijl er nu al overstromingen zijn.
Gisteren bij Wies en Peter een "klungeldagje" gehad. Was gedaan, een héél klein beetje gestreken en gisteravond zijn we met ze gaan eten bij een Thais restaurant. Erg lekker en gezellig.
Geen tijd om een keertje BVN te kijken, een zender waarop een compilatie van programma's van de de publieke omroepen wordt uitgezonden en eerlijk gezegd weten ze meer van Nederlandse TV programma's dan wij!
Vanmorgen om 6 uur weer op; afscheid genomen van Wies en met Peter naar Auckland Airport, door de regen. Een km of 30 buiten Auckland waren er files (ja ook hier) maar we waren ruim op tijd om in te checken.
Afscheid genomen van Peter......misschien tot over 3 jaar in Calrgary en Peace River Canada voor de volgende reünie.

Naar Christchurch is ongeveer 1 1/2 uur vliegen en hier is het dus zonnig. Maar alleen in de zon en uit de wind is het warm.
Om 14.00 uur waren we bij Pearl in de airbnb; mooie kamer waar we nu zitten.

Christchurch is apart om te zien, eerst door een mooi park, Hagly genaamd met een riviertje dat Avon heet maar ook Õtākaro.
Het hart van de stad is een grote bouwput met nog lege vlaktes en hier en daar zwaar beschadigde gebouwen of skeletten ervan. De ruïne van de kathedraal is een van de meest gefotografeerde objecten. Volgens Pearl weten ze nog niet wat daarmee te doen, een stroming is voor restauratie een andere voor nieuwbouw en intussen is er een tijdelijke kathedraal.
De eerste aardbeving was in het najaar 2010. 7,1 Op de schaal van Richter, gevolgd door een lichtere van 6,3 op 22 februari 2011. Deze heeft veel meer schade aangericht omdat hij veel dichter bij het oppervlakte was.
Afgelopen 22 februari is er een gedenkmuur onthuld, naast de rivier. Door de Māori is er ook een kõhatu pounamu geplaatst; een "groene steen". Deze staan bij belangrijke ingangen; en het ritueel van aanraken verbindt mensen met het land en met elkaar.

Met de bus naar Riccarton Mall waar we bij een Chinees restaurant, waar ook vrijwel alleen Chinezen kwamen, lekker gegeten hebben. En toen konden we nog een stukje terug met de bus want de kaartjes van NZ$ 4,- pp zijn 2 uur geldig.

Morgen moeten we weer vroeg op! 7:00 Uur ontbijt en Kevin, de man van Pearl, dropt ons voor 15 dollar op het busstation. Onze treinreis met de Tranz Alpine is vanwege een hele grote bosbrand geannuleerd. We gaan nu met een bus naar Greymouth waar onze huurauto wacht.

• 08 Maart 2017 - 14:35

Elly Branje :

Hoi hoi
    Pearl was dus echt een parel. Je had het me laten zien toen je wilde boeken. Wat een mooie reis en wat vliegt de tijd. Het verbaast me dat je zoveel energie hebt. Zal wel door de ontmoetingen zijn?!
    De tijd vliegt, dus geniet er verder maar lekker van. Groetjes en liefs Elly

• 08 Maart 2017 - 15:52

Stan:

Hoi luitjes. Jullie genieten volop lees ik. Heerlijk! Het lijkt er wel op dat jullie vakantie moeten gaan houden als jullie terug in Nederland zijn.
    Groetjes Stan.

• 08 Maart 2017 - 20:33

Joke Halmans:

Hallo Gerard en Will,
    mooi dat jullie het naar je zin hebben. Eerst het weerzien met de familie en nu dus alweer op het Zuidereiland aangekomen. Weet zeker dat jullie dat ook geweldig vinden. Christchurch is dus nog steeds een bouwput. Vonden we bij onze trip erg indrukwekkend op te zien. Geniet nog heerlijk samen! Joke en Paul

• 08 Maart 2017 - 21:21

Ans :

Hallo lieve vakantiegangers
    Wat een reis beleven jullie nu weer het is van het naar het andere genieten en hier gaat het inpakken gewoon door over 2 weken hopen wij op ons nieuwe stekkie te wonen en nog mooie dagen toe gewenst