Woensdag 26 december; Singapore-1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Woensdag 26 december; Singapore-1 - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Woensdag 26 december; Singapore-1

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

26 December 2018 | Singapore, Singapore

The Inn, Temple Street Singapore, 26 december, 20.15

Schiphol lijkt nog maar even geleden en toch zijn we alweer 3 dagen verder, het tijdverschil van 7 uur werkt natuurlijk ook wel mee.
Eerste kerstdag was het heel rustig en dus ook heel relaxed op Schiphol. Bij de incheckbalie kregen we allemaal een kerstmuts van Singapore Airlines en bij de gate liep een kerstman die later ook nog in het vliegtuig was. We kregen allemaal een groot tablet chocolade, in het vliegtuig hing kerstversiering en op het toetje zal een chocolade hulstblaadje als decoratie.

We zaten lekker ruim in de premium class en de koptelefoons waren super, het geluid van de motoren en schreeuwende kinderen werd weggefilterd terwijl de muziek mooi werd weergegeven.
Maar of we daar de volgende keer ongeveer 1/3 meer voor gaan betalen……??

Vanmorgen heel vroeg geland, nog voor 5.30 uur. Met een shuttlebus naar het hotel gegaan, we moesten er even op wachten maar het is veel goedkoper dan een taxi en je ziet veel meer van de stad. Bij de Inn konden we meteen inchecken ook al was het pas net 7uur, en toen op pad.

De eerste stop was bij het koffietentje op de hoek van Smith Street, heerlijke koffie en ijskoffie. Gelukkig is het er nog want het dim sum restaurantje heeft zich laten uitkopen voor 20 miljoen Singapore dollars hoorden we net.

Toen met de bus naar The Changi oorlogskapel en museum, dat ritje duurde ongeveer 1 uur. De kapel was nog open tot 1 januari en daarna, net als het museum, gesloten tot ergens in 2020.
Het simpele houten, half open gebouwtje is indrukwekkend in z’n eenvoud. En het is zó belangrijk geweest voor de krijgsgevangenen. Het koperen kruis, gemaakt door een Engelsman, van stukjes koper en zonder behoorlijke werktuigen, vind ik mooier dan al het goud wat er op veel plaatsen in kerken blinkt. in onze tijd van ontkerkelijking realiseren we ons eigenlijk nauwelijks hoe belangrijk het geloof voor veel krijgsgevangenen was.

Het museum was gesloten maar het restaurant ging om 11.30 open en daar hebben we dan ook maar wat gegeten.

Hoewel moe, want we waren immers al zo lang wakker en bezig, vonden we het te vroeg om de pannen er op te leggen, dus op naar een ander oorlogsmonument: "reflections at Bukit Chandu”. Eerst een stukje met de bus en daarna met de MRT (metro) en toen was het de vraag welke kant we op moesten lopen. Een Chinese meneer wees ons de weg maar kwam even later achter ons aanhollen. Zijn vrouw zei dat het fout was!! Samen met hen terug gelopen tot bij het bord waar stond dat we links moesten, zo aardig en behulpzaam!

Bij Bukit Chandu is de laatste slag uitgevochten met de Japanners en natuurlijk zat de verdediging van de haven op een heuvel. Het was dus een flinke klim omhoog en eigenlijk teveel na al zo’n lange dag in de hitte, zelfs de Singaporezen klagen erover.
Maar we hebben het gehaald en ook hier was het bijbehorende museum tot 2021 gesloten voor renovatie…..!
We zaten even op de trap toen een meneer in een auto ons een lift aanbood. Dat was precies wat we goed konden gebruiken. Hij vond het ook wel leuk want hij bracht ons nog een station verder zodat we niet hoefden over te stappen. Hij kende zelfs nog een Nederlandse zangeres die Maleise liedjes zong, hoe heette ze ook alweer? Ja, Anneke Grönloh dus……en hij was ontdaan toen we vertelden dat ze een paar maanden geleden was overleden. We konden hem dus ook nog iets uitleggen over Indische Nederlanders….wij een lift en hij een geschiedenislesje, dat heet een win-win situatie, toch? We kregen zijn kaartje ook nog, ik geloof dat zijn vrouw een kunst winkel heeft waar hij ons natuurlijk hoopt te zien.

Aan het einde van ons latijn hebben we tamelijk vroeg wat gegeten in Pagoda Street, terug naar de Inn en onder de douche.
Verslag gemaakt en misschien kan Gerard er nog wat foto’s bijzetten.
Mochten er schrijffouten instaan dan corrigeer ik die later wel, nu zie ik het niet zo scherp meer.

• 26 December 2018 - 18:01

Wies:

Mooie beschrijving.

• 26 December 2018 - 22:04

Geertje:

....Toen met de bus naar De Changi oorlogskapel en museum, dat ritje duurde ongeveer 1 uur. De kapel was nog open tot 1 januari en daarna, net als museum gesloten tot ergens in 2020. Het simpele houten, half open gebouwtje is indrukwekkend in z’n eenvoud. En het is zo belangrijk geweest voor de krijgsgevangenen, Het koperen kruis, gemaakt door een Engelsman, van stukjes koper en zonder behoorlijke werktuigen, vind ik mooier dan al het goud wat er op veel plaatsen in kerken blinkt. in onze tijd van ontkerkelijking realiseren we ons eigenlijk nauwelijks hoe belangrijk het geloof voor veel krijgsgevangenen was.
    Op dit terrein hebben ook veel Nederlanders gezeten die krijgsgevangenen waren van de Japanners. ....

Op dit moment is er een tentoonstelling op Bronbeek van een krijgsgevangene van de Changi gevangenis. Hij kon goed tekenen en heeft veel gevangenen getekend en het leven in de gevangenis d.m.v. tekeningen uitgelegd .. Henk Brouwer heette hij ... iets van gezien toevallig ...??

Verder wat een pracht reis Will en Gerard .. Leuk dat je me op de hoogte houdt .. ik geniet mee ...
    grt Geertje

• 27 December 2018 - 05:29

Betty Visschers:

Hoi will en Gerard,
    We zitten, hoewel jullie nog maar 3 dagen weg zijn, ook al helemaal mee in de reis, of we er een beetje bij zijn !! Geniet er van, dat doen wij ook !
    Groeten Betty

• 27 December 2018 - 07:18

Ans De Visser:

DagWill en Gerard, Wat een plezier om jullie verslag te lezen en dan al die foto’s.
    Even was ik ook weer helemaal terug en ik voel de warmte en ik ruik de geuren!
    Heerlijk,ga vooral zo door en geniet met volle teugen! Ben benieuwd of je weer met een nieuwe “Theo” terug komt!

• 27 December 2018 - 08:07

Ria:

Zo kort onderweg en alweer zo veel gezien.
    Mooi verslag weer, zo reis ik een beetje mee met jullie.

• 27 December 2018 - 08:41

Resi:

Het blijft mee genieten van jullie avonturen !!

• 27 December 2018 - 10:50

Helma:

Heerlijk Gerard en Will om weer met jullie "mee" te reizen, top!!

• 27 December 2018 - 14:23

Miriam :

Hallo Gerard & Will,
    zo te lezen zijn jullie al heerlijk aan het genieten. Ga zo door en ik hoop nog vele mooie reisverslagen te lezen.....
    Die kerstmuts staat je overigens prima Will.

• 27 December 2018 - 16:46

Truus En Jos :

Hallo Gerard en Will,
    Bedankt voor jullie boeiend verslag van de eerste reisdagen. We gaan jullie reisspoor volgen via google maps. Geniet ervan en we zijn benieuwd naar het vervolg.

• 28 December 2018 - 10:37

Annie En Wim Van Happen:

Dag Wil en Gerard,
    Dank voor jullie digitale kaart; maken ook meteen gebruik van de volgmogelijkheid, ha, ha.
    want wij reisden 3 jaar geleden naar Borneo en Maleisie en waren eerder in Singapoor.
    Dus wij vinden het leuk jullie nu daar te zien en beelden te herkennen.
    Tip, behalve vele, vele tempels, ga eens naar het grote vogelpark in Kuala Lumpur! een prachtige, natuurlijke omgeving na de drukte van de stad.
    Wij wensen jullie het beste voor 2019, maar vooral een goede gezondheid!
    groeten, Annie en Wim