Vang Vieng zelf - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Vang Vieng zelf - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Vang Vieng zelf

Door: gerardenwill

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

08 Oktober 2011 | Laos, Vangviang

Voor degenen die het verslag "Naar Vang Vieng" gelezen hebben en de foto's hebben gezien, en veronderstellen dat wij waarschijnlijk via een binnenweg van Luang Prabang naar Vang Vieng gereden zijn het volgende:
Nee, nee,nee. Er betaat helemaal geen binnenweg van Lp naar VV. Het was echt de enige echte hoofdweg die loopt van Vientiane via VV en LP verder naar Noord-Laos. Vergelijkbaar met de A2 in Nederland van A'dam naar M'tricht. Morgen vertrekken we met de VIP-bus voor het traject naar Vientiane over 155 km. Inclusief lunch-stop (1 uur) staat dat gepland voor nominaal 4 uur. Da's gemiddeld 52 km/uur. Dat lijkt me aan de hoge kant. Dat kan die bus alleen maar halen, als ie in volle vaart recht over alle kuilen en gaten heendendert en er niet omheen laveert..... Morgen zullen we het weten....
Over VV zelf kan ik kort zijn: Niets spectaculairs...voor ons. Maar per vierkante (kilo)meter waarschijnlijk nog meer resorts, hotels, guest houses, restaurants en bars dan in LP. Het uitzicht naar de omgeving is echter indrukwekkend. Niet echt hoge, maar wel mooie bergen van het type, dat je in Vietnam ook tegenkomt. (Kalksteen?, karstgebergte?)
Een paradijs voor de sportieve jongeling: wildwatervaren, raften, tuben (met een vrachtwagen-binnenband de rivier afdrijven), kajakken, grotten verkennen, bergwanden beklimmen, feesten in de kroeg, etc.. Voor meer info: lees de Lonely Planet.
Rond 12 uur begon onze bezichtiging van VV. Het meest interessante wat we gevonden hebben was een brug (zelfs voor auto's) naar een eiland (niet het feest-eiland) in de rivier. Bij de oprit stond aan weerszijde een bom mat de punt in de grond. We konden niet vaststellen of zij inmiddels al onschadelijk waren gemaakt, of dat dan nog moest gebeuren. Wilde je de brug gebruiken, dan moest je tol betalen. Hoeveel weten we niet, want zo interessant vonden we hem nu ook weer niet.
Het dorp leek uitgestorven. Alle touristen waren blijkbaar in het buitengebied bezig met hun outdoor-aktiviteiten. Om de tijd door te komen hebben we zo'n 3 kwartier onder een afdak geschuild voor een forse regenbui. Later nog een uurtje doorgebracht in een uitspanning met een ice coffee en een lemmon juice. Zo tegen half vijf kwamen de eerste buiten-aktivisten weer terug van hun bezigheden en leek het aktieve leven in het dorp weer zijn kop op te steken. De hout(skool)vuren op de avondmarkt-in-wording werden ontstoken. Will vond nog een boek dat ze per sé wilde kopen (waar is de baas voor de betaling?). Verder wilde ze nog een massage, zodat ze de live zonsondergang moest missen. Mijn foto's daarvan zijn trouwens mooier dan de gebeurtenis zelf!

• 09 Oktober 2011 - 13:15

Joke En Paul:

Tjonge wat een avontuur in zo'n onherbergzaam land. Jullie liever dan wij...
    Mooie foto's Gerard!
    In Thailand enorme overstromingen dus snel even kijken waar jullie zaten. Gelukkig niets aan de hand en jullie zitten "droog". Geniet ervan.
    Veel groetjes vanuit Venray

• 09 Oktober 2011 - 16:48

Gerrie:

Hallo will en Gerard,

Mooi hoor die reisverslagen en al die indrukwekkende foto's.
    Fijn dat het goed met jullie gaat.
    Hier kwam op de televisie dat een vierde deel van Thailand onder water staat. Meer het oostelijke en westelijke deel in het zuiden.

• 09 Oktober 2011 - 16:52

Wil En Joyce:

Hoi, wat een mooie foto's Gerard.Leuk dorpje, hebben jullie van de sate's gesmuld? Ik neem aan dat ze sate's aan het roosteren waren. Fijne vakantie verder. Groetjes uit Bergen.

• 10 Oktober 2011 - 07:09

Susanne Van Den Heuv:

Hi Will en Gerard,
    Bedankt voor jullie leuke reisverslagen. Ik vind ze erg leuk en soms vol humor.Goed te lezen dat jullie genieten, op tijd rust nemen, ook nog kookcursussen volgen en gewoon doen waar jullie zin in hebben. Dat is de definitie van vakantie!! IK geniet vooral van de geweldig mooie foto's. Ik heb ze net nog een keer allemaal bekeken.Ze geven een goede indruk van Laos. Soms doen bepaalde foto´s me denken aan het Karstgebergte in China.Ik las dat ook in een verslag van Gerard. Ik ben daar nooit geweest maar je ziet wel vaak foto's daarvan en ik denk dan weleens: wat mooi, ik zou dat best eens willen zien.Geniet nog verder van jullie vakantie.
    Susanne