Jasper, vrijdag 18 september. - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Jasper, vrijdag 18 september. - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Jasper, vrijdag 18 september.

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

19 September 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

Vanmorgen eerst ongeveer 30 km teruggereden richting Banff om de Athabasca Falls te bekijken. Ook die hadden we 1986 al gezien maar het is de moeite waard om ze weer te bekijken. Het water raast door smalle kloven en de kracht van het water zorgt voor het ontstaan van potholes, ronde gaten die ontstaan omdat het water als het ware ronddraait.
Als we thuis zijn gaan we het fotoalbum van 1986 nog eens doorkijken en vergelijken met de foto’s van nu. Het is in elk geval overal hier veel en veel drukker.
We hebben onze tijd genomen bij de Falls en toen moesten we ons opeens haasten want misschien wilden we wel een boottocht maken op Maligne Lake. Snel een broodje gehaald bij Tim Hortons en op weg naar het meer om te proberen of we de boot van 15.00 uur nog konden halen. Dat lukte net niet maar om 15.30 ging de volgende al (vlgs schema pas om 16.00 uur). De boottocht is duur, 68 C$ pp en geen korting voor 65+, voor een tocht van ongeveer 1 1/2 uur.
Maligne Lake is een lang smal meer en er ligt een bergketen omheen in de vorm van een G. Deze bergketen is de Queen Elisabeth genoemd bij haar kroning, maar toen ze Jasper bezocht is ze niet verder geweest dan Maligne Canyon en heeft ”haar” bergen dus niet gezien.
Op een aantal plaatsen zie je waar lawines zijn geweest: geen bomen meer, maar begroeid met een kleurrijk plantje dat maar 2 weken per jaar die mooie kleur heeft. En dat is NU. Anderhalve week geleden waren de bergen ook nog grijs en nu ligt er sneeuw en zoals Joan zei ”it looks pretty much more dramatic”.
De boottocht ging naar Spirit Island, meestal en ook nu feitelijk een schiereilandje. We kregen een kwartiertje om rond te lopen en mooie foto’s te maken van de bergen rondom. de kleur van het meer is blauwachtig, net zoals bij Lake Louise, veroorzaakt door het ”gletsjerpoeder”.
Leuk tochtje met enthousiaste gids Mo en haar kapitein Megan en tussen een hele groep Taiwanezen.
Op de terugweg, vlak bij de afslag naar Jasper, stilstaande auto’s met alarmlichten aan, mensen in de berm….en toen zag ik het ook: meneer Elk (edelhert) en zijn 3 dames!! Indrukwekkend om te zien en de heer en dames werden uitgebreid gefotografeerd.
Even verder bij de afslag weer drukte langs de weg. Ook hier weer zo’n heerschap met een indrukwekkend gewei en een paar dames. Ze staken zelfs de weg over! In de krant had ik al gelezen dat er in het afgelopen weekend 2 ongelukken waren gebeurd waarbij een elk indirect betrokken was, nu begrijp ik hoe dat komt!
Het was bewolkt vandaag met af en toe een beetje zon en koud. Maar wij boffen met het weer want de meeste bergtoppen waren te zien en dat is echt wel eens anders.

• 19 September 2015 - 13:27

Iris:

Toch nog beestjes gezien!! Leuk!! Dat zullen geen fijne ongelukken geweest zijn, met zo'n beest op de motorkap. Wat voor auto rijden jullie eigenlijk? Lieve groetjesXXXXX

• 20 September 2015 - 09:25

Jeanne Hermans-van De Ven:

Leuk om te lezen. Wij waren hier in 2010 en nu ik dit lees, komen de herinneringen weer boven. Veel pkezier nog!

• 20 September 2015 - 09:58

Betty Visschers:

Feest van herkenning.......zo mooi !!!