Victoria, 28 september - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Victoria, 28 september - Reisverslag uit Victoria, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Victoria, 28 september

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

28 September 2015 | Canada, Victoria

Een kort verslagje vandaag! Vanmorgen naar de stad gereden en kaartjes gekocht voor een boottocht om walvissen te kijken. Senioren (60+) betalen 95 C$, normale prijs 105 C$.
Een stukje van de oude stad bekeken en in een prachtige boekwinkel 2 kalenders gekocht….en natuurlijk een boek want een boekwinkel ingaan zonder een boek te kopen lukt me niet vaak.
Geluncht op een terras (achter glas) met uitzicht op de haven. Het was weer een mooie zonnige dag vandaag met een aangename temperatuur.
De haven is ook een internationale luchthaven, weliswaar alleen voor watervliegtuigen, met 2 ”landingsbanen”, maar er landen toch tussen de 100 en 150 vliegtuigjes per dag. Soms wordt al het water- en luchtverkeer plat gelegd omdat de orka’s in de haven komen lunchen. Er wonen namelijk robben en die laten zich lekker voeren door toeristen waardoor ze wel 100 kg meer wegen dan hun soortgenoten die buitengaats wonen. Af en toe trakteren de orka’s zichzelf op een lekkere vette rob en omdat vliegtuigen en boten 100 meter bij de orka’s vandaan moeten blijven en de haven niet zo heel erg breed is, gaat de boel dus op slot.
Het is leuk om al het verkeer in de haven te zien. net zoals in Vancouver varen hier ook watertaxi’s en watervliegtuigen zien landen is ook leuk, opstijgen trouwens ook.

De boottocht was van 2 tot 5. En Iris, we hebben behoorlijk wat ’beestjes” gezien. Eerst walvissen, de humpback whale, dat zijn walvissen die spuiten en later orka’s op 2 verschillende plaatsen. De boten komen niet heel dicht bij maar het is toch wel apart om ze zo in het wild te zien. De bioloog aan boord vertelde dat ze ze allemaal kennen omdat de vlek op hun rug uniek is, zoals een vingerafdruk. Er wonen hier een paar groepen, maar er zijn ook groepen die af en toe komen. Elke groep heeft als het ware haar eigen dialect maar de verschillende groepen kunnen wel met elkaar communiceren, tot op wel 15 km afstand.
Hij haalde met zijn collega een stuk kelp uit zee, een hele lange holle stam met een bol aan het einde en lange slierten van zo’n 15 cm breed waarin de sporen zitten waarmee ze zich voortplanten. De kelp is een eenjarige plant, valt in de winter uit elkaar en de sporen overleven om in het voorjaar weer uit te groeien. Kelp is multi-inzetbaar, het wordt gebruikt als mest, zit in heel erg veel voedingsmiddelen, bevat veel vitamines en mineralen en is verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de zuurstofvoorziening op aarde!
Op een zeker moment dachten we dat we gespot waren door de Amerikanen omdat we in Amerikaanse wateren voeren (en dat zonder visum!) omdat een oranje helikopter en een vliegtuigje steeds op en neer vlogen. De reden bleek echter minder prettig; er was een gekapseisde zeilboot aangetroffen zonder bemanning en het was dus een search en rescue missie, wij kregen ook de vraag om te te kijken of we iemand zagen drijven.
(Het is een langer verhaal geworden, dan ik aanvankelijk dacht.)

Morgenvroeg vertrekken we naar Vancouver, een half uurtje rijden naar de ferry, anderhalf uur varen, weer een stukje rijden, auto inleveren, naar het vliegveld en om 16.00 uur vliegen we weer terug naar huis. Het einde van een mooi reis door een heel mooi stukje Canada.

• 29 September 2015 - 09:34

Ria En Frank:

Dag Gerard / Will,

Met veel plezier al die reisverhalen gelezen, met die vele contacten en bijzondere ontmoetingen!
    Alvast een voorspoedige vlucht en een goede thuiskomst.
    Ria en Frank

• 29 September 2015 - 17:08

Jozef En Ans :

wat hebben ook wij met jullie op een gezellige manier mee gereist en zonder er zo moe van te worden toch een vakantie gevoel erbij gehad , wij wensen weer een hele goede thuiskomst en denk eraan dat wij weer gewoon hollands praten of dialect gr uit de peel

• 30 September 2015 - 15:51

Iris:

Wow, ook die laatste dagen moeten geweldig zijn geweest! Wederom mooie foto's.
    Een orka staat bovenaan mijn lijstje, maar in het wild zien is natuurlijk nog zoveel mooier! Als mij dat zou lukken kan ik gelukkig sterven ;)

Hebben jullie al eens in zo'n vliegtuigje gezeten? Is dat niet eng?
    Het koffer weer vol met souveniers??
    Hopelijk hebben jullie een prettige vlucht gehad. Tot heel snel! XXX

• 30 September 2015 - 16:55

Truus En Jos:

Hallo Will en Gerard,
    Weer met belangstelling kennis genomen van jullie reisbelevenissen en foto's, met soms plaatjes die we herkenden van onze Canada reis 5 jaar geleden. Destijds ook Vancouver island bezocht en o.a. Victoria. Dat maakte het het lezen van jullie verslagen extra levendig en herkenbaar. Bedankt daarvoor en tot gauw ziens, dan praten we er nog uitgebreid over na.
    Truus en Jos