Dinsdag 8 januari; Penang-5 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Dinsdag 8 januari; Penang-5 - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 8 januari; Penang-5

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

08 Januari 2019 | Maleisië, George Town

Areca Hotel, Georgetown, Penang, dinsdag 8 januari 21.00

Vanmorgen eerst een toertje met een riksja. We zouden het zelf niet zou gauw gedaan hebben maar het was gratis, bij de prijs van het hotel inbegrepen. Omdat we long stay gasten zijn kregen we dit van het hotel, net zoals 4 kg was gratis, 2 glazen wijn en korting in het restaurant.
Ons riksja mannetje was 71 jaar oud en blijft fit door het fietsen. Wij wegen natuurlijk heel veel meer dan 2 Penangse meisjes maar dat was geen enkel probleem. Hij gaf in redelijk engels informatie onderweg en na 20 minuten werden we weer afgezet bij het hotel.

Vandaag was het plan om wat zaakjes met oude ambachten en spullen te bekijken maar eerst moest er een foto gemaakt worden van het Mah Jong kunstwerk in een achterafstraatje bij de Kuan Yin (Goddess of Mercy) tempel, Chinezen hebben ook vrouwelijke goden! Helaas stond er een auto voor geparkeerd dus geen foto van het volledige kunstwerk. Mah Jong, game of sparrows, dat wisten we nog niet. Wel dat het voornamelijk door ouderen wordt gespeeld en dat is het onderwerp van de cartoon; buren die klagen over het lawaai van de schuivende stenen van de oudjes!

De Chinese kookwinkel viel een beetje tegen, de schoenmaker die Nonya schoenen met kraaltjes maakt was er niet meer net zoals de steenhouwer. Allen vervangen door winkeltjes en eethuisjes, maar deze straten zijn dan ook de meest toeristische straten van Georgetown. Er komen vooral Aziatische toeristen, ook naar Australië geëmigreerde Maleisiërs, daarvan hebben we al verschillende getroffen.

Goed, we wilden ook nog een paar jetty’s zien en onderweg kwamen we bij het eethuisje met de demente moeder. De baas leek vereerd dat we in zijn zaakje wilden lunchen en hij vond het helemaal interessant dat Gerard soep met visballetjes wilde en ik een zure, hete soep. Hij wilde hem minder zuur en heet maken maar dat wilde ik niet. Hij bleef staan kijken of we het echt wel konden eten en kwam daarna nog regelmatig kijken. Nou de soep wás zuur én behoorlijk pittig maar wel lekker!

Het was een heel goed idee om enkele andere jetty’s te bekijken want in tegenstelling tot de eerste (Chew) waren deze helemaal niet toeristisch. Een enkel winkeltje met ijs maar dat is het dan ook. De Tan jetty was heel simpel, de Lee jetty welvarender.

Terug in hotel hebben we met een Duits stel zitten praten. Er is een centrale ruimte waar de kamers op uitkomen en daar staan zitjes. Tussen 16.00 en 18.00 uur is er (gratis) koffie en thee, koekjes, cake en ijs. Het is een ruimte waar je makkelijk aan de praat raakt.
Het Duitse stel is al 10 jaar in de winter aan het zeilen op het zuidelijke halfrond, hun boot ligt nu in Langkawi en zij zijn even hier want ”anders zie je alleen havensteden en water”. Hij zorgt voor de boot en zij is de reisleider en weet alles over moessons, winden, doldrums (zones met weinig wind tussen de keerkringen) en ook wat er te zien is als ze aan land zijn.

Morgen vertrekken we naar Padang Besar, een stadje aan de grens met Thailand. Voor het eerst heb ik de treinreis vanaf Butterworth niet vooraf kunnen boeken, gewoon naar het station dus en daar kaartjes kopen.
Geen idee hoe het met wifi zit dus ook niet wanneer het volgende verslag komt.

• 08 Januari 2019 - 12:06

Roger Van Den Akker:

Hoi Will en Gerard, mooie verhalen, wat een leuke reis maken jullie weer.
    De allerbeste wensen voor 2019, nog veel plezier, en tot binnenkort in Nederland!!

groetjes Roger

• 08 Januari 2019 - 14:58

Dimphy:

Hi Will,

Die sparrows, dat wist ik wel, in die zin dat mahjong ook wel het kwetteren van de mussen is = het geluid van het schudden van de stenen!

Geniet nog van jullie reis en speel een spelletje mahjong met de localo's!

• 08 Januari 2019 - 16:33

Ans :

Weer een grote belevenis voor jullie knap dat jullie alles willen eten maar ja dat hoort er wel bij geniet morgen weer van jullie nieuwe reis gr van ons uit de peel

• 09 Januari 2019 - 03:38

Maureen :

Volg jullie belevenissen en dat zijn er weer vele! Heerlijk eten zo te lezen!
    En leuke foto's. Geniet verder van de vele avonturen die jullie altijd beleven. Groetjes van ons beiden,Sandra en Maureen