Poole 4 juli 2019 - Reisverslag uit Poole, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Poole 4 juli 2019 - Reisverslag uit Poole, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Poole 4 juli 2019

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

04 Juli 2019 | Verenigd Koninkrijk, Poole

Tja, gisteren dus een heel stuk tekst kwijtgeraakt. Dom, normaal maak ik mijn teksten in een tekstdocument, want als de verbinding wordt verbroken ben je altijd wel wat kwijt. In dit geval geen verbroken verbinding maar op een verkeerd knopje gedrukt!!

Goed, een gecombineerd boot- treinticket dus.
Eerst een uurtje met de boot, we passeren Brownsea Island waar je rond de £ 8,- moet betalen om aan land te gaan. Voor National Trust members is het gratis.
Voor het 5 sterren hotel schijnt een wachtlijst van 5 jaar te zijn.
De boot vaart langs de Jurassic Coast en dat is indrukwekkend; de witte rotsen die uit zee oprijzen en ook de kustlijn. Blij dat we boot-tochtje hebben geboekt want vanaf het land kun je dit zo niet zien.

Aangekomen in Swanage zijn we meteen naar het station gelopen om de trein van 12.00 uur te halen......we zagen ’m nog net wegrijden!

De treinwagons worden getrokken door stoomlocomotieven of oude diesels. Deze lijn werd in 1972 opgeheven door het moederbedrijf en afgebroken. Maar al in 1976 werd begonnen met de restauratie van de lijn en in 1979 reed de eerste trein weer over een klein stukje rails. Nu is het een echte lijn die drijft op vrijwilligers; alleen de hoofd-techneut is in dienst. De vrijwilligers hebben allemaal veel plezier in hun werk; echt mannenspeelgoed!!!
Ze leggen ook graag uit wat ze weten, bijvoorbeeld over de ring die gebruikt wordt ter beveiliging op enkele stukken spoorlijn en waar hier een sleuteltasje aanzit met een grote sleutel erin. De procedure wordt uitgelegd en ook nog van alles over het achteruit rijden…

De trein stopt in Crofe, een schilderachtig klein plaatsje met de ruïnes van een kasteel die er bovenuit steken. Het kasteel dateert uit de tijd van de Normandiërs maar is in opdracht van Cromwell opgeblazen.

In Crofe hebben we wat gegeten in een restaurant met een buitentuin, waar je via een kruip-door route in kon komen en waar je uitzicht hebt op de ruïnes en zelfs de treinen tussen de struiken door voorbij ziet gaan.

We moesten ook weer op tijd weg om de trein van 15.22 te halen. Anders zouden we de laatste boot in Swanage missen. Rond 15.00 -15.20 gaan er meerdere treinen dus we hadden zelfs een trein eerder.

In Swanage is een pier om de boot aan te leggen. Op de loopplanken zijn in mooie rijen koperen plaatjes bevestigd. 11.763 om precies te zijn; voor £ 125 wordt er voor 25 jaar een plaatje gelegd met een zelfgekozen tekst. De eerste 10.000 mogen levenslang blijven liggen…. leuk verdienmodel!

Om 16.45 ging ons bootje weer terug en voer vrij dicht langs de kust.
En er zat een oude dame naast me die, zonder het woord brexit te noemen, vertelde dat zij had willen blijven. Toen ze hoorde dat ik uit Nederland kwam zei ze dat ze ging duimen voor onze voetbal-dames, het heeft gewerkt!

Op de terugweg naar het Chinees afhaaltentje raakte ons navigatiesysteem helemaal van slag: afslaan op plekken waar het niet kon, rotondes die er niet waren en heel vaak: "zone niet in kaart gebracht"! Uiteindelijk zijn we teruggereden naar Bournemouth en van daaruit wist hij het weer. Vreemd want ’s morgens wist hij gewoon de weg.

We hebben restjes gegeten van gisteren, met een beetje verse foe yong hadden we nog teveel.

• 05 Juli 2019 - 16:01

Ans :

Ja ja dat is nog eens echt sjouwen en druk hebben en echt genieten mooi dat jullie daar ook zo veel van ons laat mee genieten gr