Banff, 16 september - Reisverslag uit Banff, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Banff, 16 september - Reisverslag uit Banff, Canada van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Banff, 16 september

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

18 September 2015 | Canada, Banff

Gisteren zijn we vanuit een regenachtig Revelstoke vertrokken en al snel ging het serieus regenen maar even later het was min of meer droog.
We sloegen snel een zijweg in om de Revelstoke stuwdam te bekijken, info centrum gesloten, maar Gerard heeft het allemaal goed bekeken en een aantal foto’s genomen.
Toen op naar Banff maar eerst even tanken, jammer benzinestation had geen benzine meer!! Aan de andere kant, buiten de stad, stond een bord dat het eerstvolgende tankstation 150 km verderop was…….toch maar even omgedraaid om in de stad de tank te laten volgooien.
Onderweg hebben we uitgebreid een spoorweg fenomeen bekeken. Omdat treinen geen hellingen van meer dan een paar procent aankunnen en de hellingen bij de Kicking Horse Pass te steil waren (4,5%), dat leverde dus gevaarlijke situaties op met treinen die ”op hol sloegen”, zijn in 1909 2 tunnels geboord die in een lus lopen, dat kunststukje was in Zwitserland al toegepast. Men is van 2 kanten begonnen en op 5 cm na sloten de 2 helften perfect op elkaar aan. Wij hadden het geluk dat we hier ook echt een trein hebben zien rijden. Jammer genoeg was hij niet zo lang dat je het begin en het einde op de verschillende hoogten tegelijk kon zien.
De route van Revelstoke naar Banff is adembenemend, werkelijk prachtig. Op ons laatste stuk stond Lake Louise gepland maar omdat we afgesproken hadden met Joan, een nicht van Gerard, hebben we dat uitgesteld naar vandaag.
Joan en haar overleden man Mark hebben bij ons gelogeerd bij de ”de Bruijn-reünie” en het was fijn om even bij te kunnen praten.
Het weer was, waar wij waren, niet zo slecht als voorspeld. Wel wolken en koud maar doordat de zon regelmatig te zien was hebben we veel bergen wel kunnen zien en dat gedeelten in de wolken lagen was eigenlijk wel mooi.

Vandaag zijn we dus naar Lake Louise gegaan, niet via de Highway, maar via de Bow Park Way die er paralel aan loopt. Bij het begin stond een soort checkpoint waar we een parkpas moesten kopen voor de duur dat we in Banff park verblijven en de stad Banff hoort daar dus ook bij. Hoe ze dat dan regelen met mensen die niet bij zo’n checkpoint voorbij komen omdat ze via de highway rijden snap ik niet helemaal. Enfin wij mogen tot vrijdag 16.00 uur in het park, en daarin ligt dus ook onze volgende pleisterplaats Jasper, blijven.
Lake Louise is een echte toeristenattractie geworden, 3 volle parkeerplaatsen, ontelbare campers, veel bussen en dat op een koude dag midden september.
In 1986 hebben we de kleur van het meer niet kunnen zien omdat er ijs op lag, nu wel, en het is inderdaad prachtig. Door het gletsjerpoeder in het water ontstaat er een speciale blauw-groenachtig kleur. Boven de gletsjer kwam een wolk opzetten en toen was er ineens sneeuw die vrijwel horizontaal naar beneden kwam. In 1986 zaten we hier in het staartje van blizzard, sweet memories…. Nog even naar Moraine Lake, heel mooi gelegen tussen de Wenkchemna (Indiaans woord voor 10) bergspitsen. Zo mooi dat het populair is voor bruidsfoto’s, we zagen 2 Chinese paartjes, een paartje beklom zelfs een hoge steile heuvel voor mooie plaatjes. Bij eentje zag ik dat ze laarsjes en een dikke maillot onder haar bruidsjurk droeg, waarschijnlijk is vandaag ook niet hun trouwdag, maar de fotodag!
Vanavond een beetje Chinees gegeten in de foodcourt van de plaatselijke shopping mall en morgen dus naar Jasper.
Het weer vandaag: zonnig met wolken en koud!

• 19 September 2015 - 13:20

Iris: