Zakynthos, donderdag 9 juni - Reisverslag uit Limni Keriou, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Zakynthos, donderdag 9 juni - Reisverslag uit Limni Keriou, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Zakynthos, donderdag 9 juni

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

09 Juni 2016 | Griekenland, Limni Keriou

Porto Tsi Ostrias, Limni Keriou, Zakynthos, donderdag 9 juni 17.20.

De laatste volle dag van deze vakantie.
We logeren hier bij een familiebedrijf ook al ziet de buitenkant eruit als een ongezellige blokkendoos van drie verdiepingen. De zaak wordt gerund door twee zussen.
Ze hadden vanmorgen een prima ontbijt, met ’n gebakken eitje, stukje spinazie taart, ’n zoet dingetje, beetje yoghurt en verse abrikozen. De jonge dochters van een jaar of 9, allebei heel serieus met een schortje voor, hielpen met de spullen op tafel zetten. Ze hoefden vandaag niet naar school want de leraren staken vertelde hun moeder of tante. Vangelis die met zijn moeder hier was vertelde dat de leraren moesten vergaderen. Resultaat hetzelfde, kinderen vrij en dat net voordat ze aan een hele lange zomervakantie gaan beginnen. Ze beginnen hier wel met al op jonge leeftijd Engels te leren, vandaar dat zoveel mensen goed Engels spreken.
We hebben besloten om hier vanavond ook te eten; € 16,- pp inclusief wijn. De oma van de meisjes schijnt te koken, samen met haar twee dochters. De groenten en fruit komen uit eigen tuin.

Vandaag naar het Gerakas strand aan de zuidoost punt van het eiland gereden. Dit gedeelte van het eiland is heel toeristisch, geen super grote hotels met 10 verdiepingen of meer maar wel kleinere hotels en veel appartementen. Er zijn dan ook beduidend meer supermarkten en mini markets langs de weg dan in de rest van het eiland.
Bij Gerakas strand zie je het dilemma tussen natuur en economie. De inkomsten uit het toerisme zijn heel hard nodig maar op het mooie strand leggen de schildpadden hun eieren. Er is een compromis gevonden door alleen de eerste 2 - 3 meter vanaf de waterlijn beschikbaar te stellen aan het toerisme en de rest van het strand vrij te houden. Het is nu de tijd dat de schildpadden hun eieren komen leggen, niet allemaal tegelijk maar gedurende een aantal weken. Elke ochtend worden de nieuwe plaatsen waar eieren zij gelegd gemarkeerd met een houten vierkant van ongeveer 50 cm hoog. Er zijn ook mensen van de schildpadden-organisatie aanwezig en daarmee bereik je wel dat iedereen zich aan de voorschriften houdt.
Afgelopen nacht was er één broedplaats bijgekomen. Na ongeveer 2 maanden kruipen de kleine schildpadjes uit hun ei en beginnen aan hun overlevingstocht. De schatting is dat slechts één van de duizend de volwassenheid haalt. De vrouwtjes leggen dan hun eieren op hetzelfde strand waar ze zelf uit het ei gekomen zijn.

Porto Kaminia, gemist op de heenweg maar wel gevonden op de terugweg is een leuk plekje om iets te drinken en te eten. Hier heb ik ook de Griekse grappa gevonden die natuurlijk een Griekse naam heeft, Tsipouro. Het is een destillaat en barman Mario verkocht kleine flesjes voor € 5,-, hij kende ook het recept met de gepureerde aardbeien en gaf het advies om het een nacht in de koelkast te laten staan, dan wordt het nog beter!

Nu zitten we op ons balkon en ook hier is het stil, ook al is het een paar honderd meter druk met toeristen. Straks beginnen de kikkers in het moeras hierachter te kwaken, nu horen we de vogels , een hond en een haan en af en toe een auto.

Morgen staat Zakynthos stad op het programma en in de namiddag naar het vliegveld om de auto in te leveren. Als er geen vertragingen zijn vliegen we om 18.45 naar Schiphol en slapen we morgenavond weer in ons eigen bedje.