Ithaka, dinsdag 7 juni - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Ithaka, dinsdag 7 juni - Reisverslag uit Ithaka, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Ithaka, dinsdag 7 juni

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

07 Juni 2016 | Griekenland, Ithaka

Captain Yiannes Ithaka, dinsdag 7 juni 17.20.

Het waait dus zal er wel weer geen internetverbinding zijn, maar ik maak mijn verslagje dus in een tekstdocument en probeer het straks of morgen bij ”waarbenjij.nu” te plaatsen.
Het is tot nu toe zonnig maar het waait dus flink en boven het vasteland lijken onweerswolken te hangen. We hopen natuurlijk op redelijk weer morgen, geen storm, zodat de veerboot van Kefalonia naar Zakynthos vaart en we niet via het vasteland hoeven. Via het vasteland betekent drie ferry’s: van Ithaka naar Sami, Kefalonia, dan van Poros Kefalonia naar Kilini op het vasteland en van daaruit naar Zakynthos. Hoewel het wordt afgeraden gaan we toch proberen om rechtstreeks naar Zakynthos te gaan. In Sami weten ze of de ferry gaat en het is nog lang licht en moeten Toos en Ton uit Tilburg hetzelfde reisje naar hetzelfde hotel ondernemen en zij hebben een navigatiesysteem bij zich!!

Hé, er is een internetverbinding!!! Hoe lang het duurt is de vraag……….want het stormt bijna!

Vandaag het noorden Van Ithaka verkend. Mooie route en leuke dorpjes zoals Stavros en Kioni. Het laatste dorpje ligt heel mooi aan een baai en het was heel aardig om te zien hoe door een soort havenmeester in een rubberboot de aankomende zeiljachten een plaatsje kregen toegewezen en werden geholpen. Op een bepaald moment was het vol en moesten ze voor anker in de baai.
Bij de plaatselijke bakker voor ieder twee stukjes baklava gekocht. Het is wel een geknoei om ze op eten en de handen plakken maar wel heel lekker. Een van de stukjes had een vulling van vanillepudding, ook eens proberen te maken! En tegen de plakkerige handen had ik gelukkig nog een sachet met een vochtig doekje.

Hé, weg verbinding!

Op alle eilanden hebben we prachtig bloeiende bougainville gezien, wit, roze en soms rood. Ook hier bij het zwembad en bij de ingang van onze kamer bloeien ze uitbundig.

In Stavros en Kioni hebben we de kerkjes bekeken. Hoewel het interieur net als in katholieke kerken een soort standaard heeft zijn ze toch allemaal verschillend. Wat we overal zien is de tweekoppige adelaar met in zijn ene klauw een zwaard en in de andere een wereldbol. Ik moet nog uitzoeken wat daarvan de betekenis is maar zonder internet lukt dat even niet.
Iets ten zuiden van Anogi staat een klooster op het hoogste punt van het eiland met een geweldig uitzicht op het zuidelijke deel en de baai waaraan Vathi ligt.
In het kloosterkerkje hangt, heel opmerkelijke, een blikken bootje. Past niet echt bij de prachtige kroonluchters en kaarsenhangers maar wel grappig.

Het avontuur van vandaag was dat Gerard het weggetje rechts omhoog bij het hotel wilde verkennen. Dat weggetje leidt naar een dorp maar we weten nu ook hoe de ”witte” weggetjes op de kaart eruit kunnen zien. Het weggetje werd smaller en smaller en toen hield het asfalt op. We hebben onze huurauto deze weg bespaard maar met eigen Peugeootje had ik het ook niet gedaan….kuilen, gaten, grote stenen! Draaien ging niet dus moesten we achteruit terug!

Nog even iets over wc’s en afvoer. Net zoals vroeger mag je nog steeds geen wc papier in de wc deponeren, het gaat allemaal in afvalemmers die gelukkig dagelijks worden geleegd. Gerard vroeg Eleni naar het rioolsysteem. Dat is er dus niet, in elk geval niet in de plaatsen waar wij zijn geweest (denk ik). Alles verdwijnt in een soort put met zijkanten van cement en verdwijnt in de bodem. Bij Eleni hoeft die put normaal niet geleegd te worden omdat ze alleen gedurende de zomermaanden gasten heeft en de bodem kan dus alles absorberen. Ik neem aan dat bij grotere hotels en drukkere plaatsen de putten wel regelmatig geleegd moeten worden. Voor de Venrayenaren: was dat in het Biezevenneke ook niet het geval en hadden indertijd de duurste huizen in Venray zinkputten?

Gerard is even naar het zwembad en ik ga daar dadelijk ook naar toe om dit verslagje te plaatsen…..als het daar lukt!

Hé, bij het zwembad wel verbinding maar met een andere router.