Kefalonia, woensdag 8 juni - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Kefalonia, woensdag 8 juni - Reisverslag uit Zakynthos, Griekenland van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Kefalonia, woensdag 8 juni

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

08 Juni 2016 | Griekenland, Zakynthos

Aan het haventje van Pessada, Kefalonia, woensdag 8 juni 14.45.

Onze ferry vertrekt om 18.00 uur maar we hebben geen zin meer om te rijden. We zitten hier bij een soort restaurantje waar ze geen zin hebben in afwassen want de glazen en bestek zijn van plastic en Gerard kreeg zijn frietjes op een min of meer vetvrij papiertje.

Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken bij Captain Yiannes met een ontbijtpakketje (sandwich, cake en vruchtensapje) en naar de ferry gereden. Op het kleine piertje is het met een paar trucks en een aantal personenauto’s chaos. Het havenpersoneel bekijkt hoe alles moet worden opgesteld en dat begint met tegenstrijdige opdrachten. Maar even later werd het duidelijk hoe de trucks moesten staan en hoe de personenauto’s; die staan gedeelte opgesteld op een steil weggetje. Het laden ging redelijk soepel, een paar personenauto’s draaiden om met hun neus de andere kant op te staan, compleet overbodig op deze ferry want het is een ”roll on, roll off” maar het laadpersoneel laat het gewoon gebeuren.
Drie kwartiertjes varen en we zijn in Sami. Kaartjes gekocht voor de ferry naar Zakynthos en toen een terrasje uitgezocht voor koffie en espresso frappé die veel lekkerder is dan de caffee frappé maar dat komt omdat er een betere kwaliteit koffie wordt gebruikt voor de espresso, aldus de jonge ober.
Gerard stootte z’n kopje om en het is een genot om te ervaren hoe vriendelijk en behulpzaam het personeel is, zoals overal hier. En….hij kreeg gratis een nieuwe koffie. Dat verdient een leuke fooi!

De afstand tussen Sami en Pessada sneller gereden dan verwacht maar wat een hele afstand lijkt op de kaart is vaak niet meer dan 15 km. Dat zegt niet alles over de tijd die je daarvoor nodig hebt want wegen door de hoge heuvels zijn vaak smal en met héél veel haarspeldbochten. Berucht/beroemd is de weg in het noorden naar Fiskardo.
Er waren geen bijzondere bezienswaardigheden onderweg, dus hebben we nu een paart uurtjes de tijd om te genieten van het mooie uitzicht over de zee en slaperig te worden van het geluid van de golven!

Gisteren in Kioni hebben we een wandelingetje gemaakt langs de haven, gelegen in een prachtige baai. Er lagen héél veel zeiljachten en zoals ik al schreef zijn de meesten gehuurd. Bij één hing een Australische of Nieuw Zeelandse vlag. Gevraagd aan de man aan boord welke vlag; Australisch dus en wat bleek: zijn buurman was ook een Australiër en ze hadden 10 minuten geleden kennis gemaakt toen zij bij toeval door de havenmeester naast elkaar gelegd waren!! Ze vonden het wel prettig dat ze elkaars ”taal” spraken, Australisch-Engels!
Even verderop lag een privé jacht met de neus naar de kade terwijl de anderen vrijwel allemaal met de achterkant naar de kade lagen. ”Veel gemakkelijker op deze manier” aldus de oudere Zweedse eigenaars, ”achteruit aanleggen is heel lastig en achteruit wegvaren veel minder”. Waarschijnlijk hebben ze de aanwijzingen van de havenmeester gewoon genegeerd. Hun boot laten ze hier liggen en ze vliegen op en neer naar Zweden.
Bij weer een ander jacht zagen we een Engelse vlag boven in de linkerhoek op een rood vlak. Ook even vragen hoe dat zit. Officieel schijnt het zo te zijn dat op een boot die geregistreerd is in de UK een vlag zoals deze gevoerd mag worden en deze vlag zegt iets over de achtergrond van de degene die de boot heeft. Lichtblauw vlak is bijvoorbeeld voorbehouden aan de RAF. Een rood vlak is voor onbelangrijke personen; donkerblauw als je een hoge piet bij de marine bent of was geweest. Deze jachten zijn gehuurd dus waarschijnlijk niet geregistreerd in UK, but who cares!

Zoals ik gisteren schreef lag het haventje van Kioni bomvol maar toen we terugkwamen in Vathi was het daar ook overvol met zeiljachten ook daar moesten er een aantal voor anker in de baai.

Het was ook druk in Vathi toen we daar gisteravond gingen eten. De wind was gaan liggen en het was een zwoele avond. Lekker gegeten bij Kakanis en we werden geestdriftig uitgezwaaid toen we weggingen ”tot volgend jaar”!!

Voor degenen die niet van massa toerisme houden en niet naar een ”all inclusive resort” (slechts 4% van de hotels is ”all inclusive”) willen is Griekenland een prima vakantie bestemming. Vriendelijke bevolking, prima service en de mensen zijn blij met de toeristen die er komen, net zoals we ons van onze vakanties in de tachtiger jaren herinneren.

Ondanks berichten over regen en onweer is het hier zonnig met mooie witte wolken, weinig wind en een aangename temperatuur.

En….. tot mijn grote verbazing hebben we hier wifi, dus ik kan mijn verslagje nú versturen.

Ans, over jouw reactie. Dacht jij toevallig aan onze tijd in het ziekenhuis en over mevrouw Mol toen je het over mijn optreden had :)?

Onze ferry vertrekt om 18.00 uur, ze zijn nu nog roest af aan het bikken van het dek. Vaartijd is ongeveer anderhalf uur en dan moeten we van noord Zakynthos naar het zuiden maar niet over steile bergweggetjes, onze inschatting nu is dat we er ongeveer twee uur over zullen doen. Vanavond weten we of dit klopt.