Hastings 29 juni 2019 - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Hastings 29 juni 2019 - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Hastings 29 juni 2019

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

29 Juni 2019 | Verenigd Koninkrijk, Hastings

Vanmorgen tegen 9.00 uur opgestaan. Goed geslapen. Douchen moeten we beneden in onze "private bathroom" mooi design maar niet altijd even gebruiksvriendelijk. Ik heb altijd moeite met sloten en douchekranen, hier dus ook! Gelukkig kan Gerard er beter mee overweg dus uiteindelijk komt het goed.
Er was niemand om ons uit te zwaaien dus hebben we de deur maar achter ons dicht getrokken.

Toen naar het kerkje aan Church Road. Het kleine terras met de 6-kantige tegels waaronder de urnen met as van José en Jerry liggen was snel gevonden en hun tegels ook, hoewel ze slecht leesbaar zijn geworden maar Simon maakt ze geregeld schoon dus konden we de namen nog ontcijferen. Nog steeds onvoorstelbaar dat ze allebei zo kort na elkaar en zo jong zijn overleden...still missed, still very dear.

Bij Morrisson ontbijt/lunch genuttigd en toen op weg naar Battle, waar het terrein ligt waar in 1066 de beroemde slag bij Hastings is uitgevochten tussen koning Harold van Engeland en Willem van Normandië. Deze koning Harold was allereerst in een opvolgingsstrijd terecht gekomen waardoor de Vikingen hun kans schoon zagen en bij York binnenvielen. Harold ging snel met zijn leger (allemaal te voet) naar York en versloeg de Vikingen. Intussen was Willem van Normandië ook op weg en landde aan de zuidkust. Het leger van Harold moest daar toen snel naar toe en ze waren natuurlijk al vermoeid. En toch was het een toevallige ontwikkeling waardoor Willem uiteindelijk de strijd won. Zijn westflank sloeg namelijk op de vlucht en toen bleek dat ze gedeelte van de Engelsen omsingeld hadden en vervolgens konden uitschakelen, een ongebruikelijke manier van vechten want normaal stonden de legers recht tegenover elkaar.
Willem zag zijn kansen, nu deden ze net alsof ze op de vlucht sloegen, de Engelsen tuinden erin en werden verslagen en zo werd Willem koning van Engeland en weten wij nog steeds dat 1066 de slag bij Hastings was. In Bayeux hangt een beroemd wandkleed waarop deze gebeurtenis wordt uitgebeeld.

We hebben een kaart gekocht van de National Heritage dus we kunnen morgen terug om buiten alles te bekijken, het was vandaag te heet om in de volle zon te gaan lopen.

De weg naar Battle was heel mooi. Je rijdt regelmatig tussen twee muren, soms zelfs met plafond, van groen door een glooiend landschap.

Tegen 17.30 kwamen we bij onze airbnb en Jacky, de eigenaresse, heeft ons snel alles uitgelegd want ze is zangeres en heeft vanavond een "gig" in London.
Het is wat minder dan gesuggereerd werd op de website, maar ze is aardig en het is brandschoon.

Airbnb: 48 St Mary's Rd, Hastings, Hastings, England TN34 3LW, United Kingdom
(£114.21)

Het kwartiertje lopen naar de boulevard aan zee bleek wat meer tijd te kosten en het is een stad met behoorlijk steile straten.
Bij een all-you-can-eat Chinees gegeten en daar valt verder niets aan toe te voegen, het concept is aan mij niet besteed......

We hadden besloten niet de steile Casttle Hill en de volgende straten op te lopen maar een taxi te nemen. Een aardige taxi-mevrouw bracht ons voor £4,80 naar onze airbnb.

Al 2 dagen in Engeland en het woord brexit nog niet gehoord!!!!