Hastings 30 juni 2019 - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu Hastings 30 juni 2019 - Reisverslag uit Hastings, Verenigd Koninkrijk van Gerard en Will de Bruijn en Janssen - WaarBenJij.nu

Hastings 30 juni 2019

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Will

30 Juni 2019 | Verenigd Koninkrijk, Hastings

We zijn de dag begonnen met een sneetje toast en koffie, dat is hier bij de prijs inbegrepen.

In de stad geparkeerd in een parkeergarage waar je op zondag £1,- betaalt, ongeacht de parkeertijd. Het is dan nog wel een stukje lopen naar "the old town" maar het was een goede beslissing want bij de oude stad stond alles vol.
Er waren veel mensen op de been want op het plein bij de "Stade" was een evenement vanwege "Armed Forces Day" een soort veteranendag. Op het plein was van alles te doen, we zagen majorettes optreden, veteranen op oude motoren en wat later was er nog een "scout & guide band" uit Tonbridge.

Ik wilde naar de "Classroom on the Coast" waar op zondag lessen worden gegeven over visvangst en over de bereiding van vis en schaaldieren: van boot tot bord.
Op zoek naar de "classroom" kwamen we van alles tegen: (oude) vissersboten en visbenodigheden op het kiezelstrand en verder de "net-shops", smalle hoge gebouwtjes waar de netten werden opgeborgen die op dat moment niet werden gebruikt. Ze visten een aantal maanden op haring en daarna op makreel en daar waren andere netten voor nodig.

Toen was het lunchtijd... en in een heel leuk klein eethuisje in een van de oude gebouwtjes hebben we "potted crab" met zuurdesembrood gegeten; erg lekker. Een fles water erbij is gratis en ook 2x ijsklontjes. Kunnen sommige restaurants in Nederland nog wat van leren!!

Nog steeds op zoek naar de "classroom" kwamen we langs het Hastings Fishermen's museum, niet groot, dus dat hebben we ook bekeken. Een pronkstuk is een oude vissersboor die in 1940 met de redding van Britse soldaten bij Duinkerken heeft meegedaan. Verder weten we nu hoe het registratiesysteem van de boten werkt en lazen we over de verwoestingen die de V-1 en V-2 bommen hier na D-Day hebben aangericht.
Ze wisten ons ook te vertellen waar de "classroom" was, in de Stade Hall. Daar zou inderdaad de "classroom" zijn geweest, maar niet vandaag, vanwege veteranendag.

Op weg om een kopje koffie te zoeken belandden we bij het Hastings Lifeboat Station en daar hebben we behoorlijk wat tijd doorgebracht. Uitleg over de kleine reddingsboot die vanmorgen nog in aktie was geweest omdat er iemand van de rotsen was gevallen en die uiteindelijk door de bemanning van de reddingshelicopter is gered omdat ze er met de boot niet bij konden.
De grote reddingsboot is heel indrukwekkend. Ze varen uit met een bemanning van 5-6 mensen die in comfortabele stoelen zitten met allemaal een beeldscherm voor zich voor alle verschillende functies. De dieselmotor is 2x 600 pk en ze varen met elk weer uit, ook zware storm. Ze kunnen ongeveer 59 mensen kwijt op verschillende plekken aan boord. De boot is vorig jaar oktober geleverd en in november voor het eerst ingezet. Het is kostbaar spul want samen met de trekker komt het totale bedrag op iets van 4,5 miljoen pond. Het is betaald uit de opbrengst van 2 hele speciale Ferrari's uit de erfenis van een meneer die hele speciale oude auto's verzamelde. Hij had geen directe erfgenamen want zijn enige zoon was 14 jaar geleden verongelukt...in een auto.
Het was allemaal heel boeiend, ook omdat de vrijwilligers die de reddingsboten bemannen heel enthousiast alles uitlegden,.... trots op hun "speelgoed" en vooral heel erg blij met hun nieuwe high tech boot.

Toen toch maar een kopje koffie gescoord en daarna is Gerard nog wat rondgelopen om nog wat foto's te maken, ik zat lekker achter mijn glaasje "sparkling water" in het zonnetje en heb nu dus mijn nek verbrand!

Nog een beetje de oude stand verkend, St George Street is de belangrijkste straat met veel horeca. Wij zijn gestrand bij "Ye old Pump House" op het "terrasje". Schuin tegenover ons zat een groep piraten. Toch maar eens even vragen wat daar de achtergrond van was. De uitleg: Hastings was een belangrijke piraten-stad. Dat wordt nog elk jaar gevierd, dit jaar op 14 juli. Deze club mensen vindt 1x per jaar verkleden als piraten te weinig, dus zij doen het elke maand. En nu sta ik zo maar op de foto met een piraat. Hij lijkt wel het broertje van Jack Sparrow.

Fish & chips gegeten bij "Ye old Pump House" en toen terug naar de airbnb waar absoluut geen enkele parkeerplaats te vinden was. De auto staat nu een stuk berg-op in een andere straat maar moet morgen voor 9.00 uur worden verplaatst want dan gaat daar een parkeerverbod in. Wekker zetten dus!

• 30 Juni 2019 - 23:07

Berthie:

Wat een verhalen en wat een belevenissen op 1 dag.
    Is het daar niet zo heet als hier?
    Wij hadden vandaag de buurtbarbeque. Heel gezellig en lekker.
    Maar we hebben jullie wel gemist.
    Volgend jaar maar weer.
    Geniet nog van je vakantie.

Berthie en Hennie en de rest van de Donk.

• 01 Juli 2019 - 06:22

Arie De Kleijn:

Heel Engels allemaal. Maar nog geen Brexit? Wij bereiden ons in Schaijk voor op Schrexit. Fish & chips is anders dan BBQ op de Donk. Het klinkt weer heel leuk allemaal. Nog veen plezier.

• 01 Juli 2019 - 17:43

Ans :

Jullie maken er weer een mooi avontuur ervan wat een genieten en gezelligheid veel plezier gr van ons uut de peel